Tegenwoordig is DNA te onderzoeken bij mensen, doen ze dat ook bij dieren? Zo ja waarom?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

ja, dat gebeurt ook bij (ras)katten.
bij sommige rassen zijn sommige ziektes via dna onderzoek uit te sluiten.
deze onderzoeken worden als het goed is door de fokker gedaan met de ouderdieren.

Toegevoegd na 12 minuten:
www.gencouns.nl/pkd1-2.php
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hoi Rieneke ,bedankt voor je antwoord die ik de beste vond ;)

Andere antwoorden (3)

Soms wel. Zo was er pas nog controverse over het vaderschap van een bepaalde dekhengst. Daar zijn ze er met DNA-onderzoek achter gekomen dat de vermeende afstammelingen (veulentjes in dit geval) niet van hem waren.
Ik neem aan dat dit gedaan wordt waar het vaderschap betwist wordt in verband met stamboom en stamboek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
ja, heb ik ook over gelezen, +
Ja, ze onderzoeken ook DNA bij dieren. En bij planten, schimmels, bacteriën, en virussen.

Dit onderzoek gebeurt omdat het aanwijzingen kan geven over verwantheid, omdat het informatie kan geven over de ontwikkeling van ziektes, omdat het aan kan geven waar erfelijke ziektes vandaan komen.

Vondsten in DNA van de ene diersoort kunnen ook gebruikt worden bij een andere diersoort. Zo heeft weten hoe de ontwikkeling van de staart werkt bij sommige dieren ertoe geleid dat we weten wat er gebeurt om rudimentaire, atavistische staarten te krijgen in mensen.

Verder kan al dat DNA in forensische kringen gebruikt worden op dezelfde manier als menselijk DNA. Ook alle andere organismen hebben een unieke genetische code. Als iemand een hond ontvoerd, kan aan de hand van de hondenharen in zijn auto worden vastgesteld dat het inderdaad die hond is - zelfs als de verdachte zelf ook soortgelijke honden heeft.

Maar het wordt voornamelijk dus gebruikt voor biologisch onderzoek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij Katten kun je meerdere dingen per DNA laten onderzoeken. Kleur, afwijkingen voor ziektes enz

Wil niet zeggen dat als er bv een gen is gelokaliseerd voor PKD (nierziekte) dat die voor alle rassen hetzelfde is.