Waarom huilt onze hond alleen als ik kort de ruimte verlaat?

Onze Pup is 9,5 maanden oud en is een stoere, levendige en soms wat ONAFHANKELIJKE Shiba Inu. Toch begint hij sinds een maand te huilen als ik de kort ruimte verlaat, bijv. om de was te doen, het vuil weg te gooien ect.. Hij doet dit alleen bij mij en vaak als hij niet in de bench zit.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (2)

Bij het lezen van de bijzonderheden van de Shiba Inu, viel me op dat angst soms genetisch bepaald is bij dit zeer oude Japanse Ras.
Het gedrag van uw hond doet aan "verlatingsangst " denken...
Als er eenmaal sprake is van verlatingsangst dan is het hard werken om dit weer helemaal goed te krijgen. Toch is verlatingsangst zeker op te lossen. Het kost alleen tijd, geduld en consequentheid van uw kant.
Allereerst kunt u ervoor zorgen dat de hond u niet meer overal achterna kan lopen. Sluit de deur achter u als u naar de gang loopt. Laat de hond niet overal bij. Zo leert de hond al, dat hij ook weleens alleen moet zijn, heel even, maar dat u altijd terug komt. U komt alleen nooit terug de kamer in, als de hond piept, jankt, blaft of u op een andere manier probeert te dwingen terug de kamer in te komen. Pas als de hond stil is, al is het maar een seconde, gaat u in die seconde terug de kamer in. Begroet u de hond dan niet uitgebreid, u zegt dan tegen de hond: ‘inderdaad, het was vreselijk dat ik even weg was, maar gelukkig ben ik er weer, NU is het pas feest’. Komen en gaan willen we juist heel normaal houden, het hoort erbij. Daarom besteden we daar geen aandacht aan.
Zorg voor een consequente opvoeding en veel socialisatie.
Succes.
Z512099
10 jaar geleden
dit is wel iet typisch voor dit ras maar als je hond jankt dan ga je zeker de kamer niet in want dan geef je hem/ haar wat je wil als het niet betert kun je en gedragen topje ( dat je niet meer moet hebben en bv 1 dag aangehad hebt ) bij de hond leggen . Dan voelt de hond uw aanwezigheid wij hebben dit ook bij onze pup gedaan en heeft echt geholpen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heeeeeeel erg bedankt voor je tip! Ik heb het net geprobeerd en het werkt perfect :-) maar wat ik eigenlijk wilde weten.. Waarom begint hij nu ineens te huilen en voorheen niet. En waarom alleen als ik even kort weg ben. Als ik bijv. s'ochtends naar mijn werk ga huilt hij niet?