Zijn er organisaties die honden tijdelijk uitlenen aan mensen met bijvoorbeeld autisme?

Ik ben dus opzoek naar een organisatie waar je een hond tijdelijk kan lenen voor mensen met een beperking, bijvoorbeeld autisme. Het is dan de bedoeling dat je bijvoorbeeld met de hond kan wandelen in een bos.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geen idee of daar specifiek organisaties voor zijn, maar misschien is het een idee om met een hond uit het asiel de bossen in te gaan?
Of bedoel je een specifiek getrainde hond voor mensen met een beperking?
Rieneke1
10 jaar geleden
Precies Wendy, bij het asiel kunnen ze zeker uitlaters gebruiken.
Moet dan natuurlijk wel op regelmatige basis gebeuren.
paulus811
10 jaar geleden
Hoezeer ik hulp voor autisme ook toejuich, vraag ik me af of het voor een hond goed is als hij iedere keer een andere baas krijgt. Honden hechten zich aan mensen, dus uitlenen lijkt me niet prettig.
Z512099
10 jaar geleden
@paulus811, die organisaties weten echt wel wat ze doen, die droppen zomaar niet ergens een geleidehond, daar gaat wel enige voorbereiding aan vooraf. Dat zijn specialisten die met kennis van zaken ook de belangen van de geleidehond behartigen...

Antwoorden (1)

Heb dit gevonden voor u:
Een autismegeleidehond is getraind om 3 tot 7-jarige kinderen met autisme buitenshuis te begeleiden. Doordat deze kinderen vaak wegrennen op straat of angstig zijn voor nieuwe situaties, komen sommige gezinnen amper de deur uit. Door het kind met een tuigje aan de autismegeleidehond te koppelen, is wegrennen (‘uitbreken’) niet meer mogelijk. Na het tijdje verdwijnt dit gedrag daardoor vaak en krijgt het hele gezin weer bewegingsvrijheid. Bovendien heeft de hond vaak een positieve invloed op het algehele gedrag van het kind.

Toegevoegd na 4 minuten:
Een autismegeleide hond, een maatje en meer...

Toegevoegd na 12 minuten:
U kunt o.a. bij KNGF geleide honden, verdere info aanvragen.
Tel. 020-496.93.33
E-mail : info@geleidehond.nl
Z512099