Poes Piet is een jaar of tien. Van tijd tot tijd kotst ze gedurende een paar dagen het hele huis onder. Ik voer haar dan héle kleine beetjes per keer

en soms helpt dat, maar soms ook niet. Nadat ik haar ander voer geef gaat het iets beter, tot het een paar weken later gewoon weer begint. Waarna ik weer van voer wissel….
Ik gebruik om beurten een tijdje Whiskas zakjes voor senioren en halve blikjes voor senioren. Gewone voeding verdraagt ze helemaal niet, noch verse vis of vlees. Dat resulteert allemaal in uitgebreide kots acties.
Elke dag ander voer werkt ook niet, dan begint het circus direct en zonder ophouden.

Weet iemand misschien een oplossing of een mogelijke oorzaak? Er is geen vloerbedekking veranderd, geen ander schoonmaakmiddel, geen ander huisdier in huis, geen stress, geen sirene´s buiten (met ´t vuurwerk was er niks aan de hand) of zoiets dergelijks. Alles is al jaren hetzelfde. Net als dat gekots.
Zowel voor poes Piet als voor mij is het een ramp.

Toegevoegd na 12 minuten:
Dank voor de suggesties ! Maar natuurlijk heb ik Piet al laten nakijken door de dierenarts. Het is geen ´nierkatje´ en ze lijkt ook nergens allergisch voor. De dierenarts zegt: Ze is een beetje oud aan het worden.
Door het spugen vermagert ze overigens niet hoor, want binnen een seconde wil ze weer eten. Gráág zelfs. ´t Lijkt haar totaal niet te bezwaren.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

laat piet allereerst even checken bij de dierenarts, met name haar nieren.
nierkatjes kotsen erg vaak.

verder is whiskas supermarktvoer van niet zo'n goede kwaliteit, alleen de zakjes "rijk aan vlees/vis" kunnen er mee door.
ga eens naar een dierenspeciaalzaak, en laat je voorlichten over goed blikvoer zonder toevoegingen.

wat tot slot erg goed kan helpen is je poes dagelijks een dotje soft malt pasta van gimpet over het eten geven.
mijn oudje miep kotst sinds ze dat krijgt veel en veel minder.
Rieneke1
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Soortgelijke klachten had een kater van dezelfde leeftijd. Na geruime tijd is zijn bazin naar de dierenarts gestapt. De kater heeft een antibiotica kuur gekregen en de klachten zijn volledig geweken. Het dier was behoorlijk vermagerd door het vele spugen en is nu weer op gewicht aan het komen.
Succes met poes Piet.

Toegevoegd na 4 minuten:
Om 'gezonde' lekkernij te geven, kun je vitamines geven van Sanal. Daar zit oa. vitamine B1,B2,B6 en B12 in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien heeft Piet last van een haarbal, die zich in de loop der tijd opstapelt in haar maag. Geef haar een speciaal poezenplantje, zodat ze haar maag kan "reinigen". Dan kotst ze vanzelf het haar uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er kan haar van alles mankeren. Je bent al bij de dierenarts geweest lees ik en hij/zij heeft niks kunnen vinden. Ik weet niet of hij/zij alle mogelijke oorzaken gecontroleerd heeft, want het kan zoveel zijn wat er mis is met d'r: ( http://www.allemaalkatten.nl/ziekten/braken ) Je zou kunnen vragen aan de dierenarts of hij/zij een grondig onderzoek wil verrichten als dat nog niet gebeurd is.
Maar eerst kun je natuurlijk beter Rieneke's tip opvolgen, zij is tenslotte een echte kattenkenner. :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon IAMS uit de dierenwinkel geven wat wel iets duurder is.Daar ik het hier ook aan mijn poes van 13 jaar oud geef.Brekkies en vele andere merken is meestal een grote zoutboel waar ze heel veel van eten.Die poes eet hier weken iams en af en toe eens als tussendoortje gewoon een blikje voer van de aldi.En soms als ze buiten geweest is heeft ze ook wel eens een beetje gras gegeten en spuugt ze.Maar dat is sporadisch en dat hoort zo om het haar kwijt te raken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
misschien een ontwormingspil geven en ja de dierenars zal ook naar de kiezen en tanden hebben gekeken neem ik aan, maar als iet erg mager is dan had de dierenarts ook u een paar blikjes speciaal voeding kunnen adviseren met extra's zodat piet ook wat sterker word
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
- Ben je naar een dierenarts gespecialiseerd in gezelschapsdieren geweest, of naar een veearts (veel mensen in buitenstedelijke gebieden gaan naar de veearts (!!!) met hun kat. Als het een veearts is, zou ik alsnog met haar naar een gezelschapsdierenarts gaan.
- Heeft de dierenarts een complete seniorencheck gedaan, inclusief bloedonderzoek (zie kattengedragstherapie.nl > artikelen > uw kat gezond houden?
- Je kunt je door de dierenarts laten verwijzen naar een dierenartsspecialist/internist. Deze heeft meer kennis en onderzoeksmethodes om een oorzaak op te sporen. Ik zou absoluut naar een internist gaan met Mies. Je hebt hiervoor een verwijzing nodig van je dierenarts.
- Whiskas is geen goed eten voor een kat. Je kunt beter een merk uit de dierenspeciaalzaak of via de dierenarts geven. Daarmee is niet gezegd dat dit de oorzaak is.
- Hoe vaak krijgt ze eten? Katten eten van nature 15 à 20 keer per dag. Na 3 uur is hun maag leeg.

Kotsen heeft meestal een medische oorzaak.
Succes met Mies.

Elles Nijssen kattengedragsdeskundige
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien is haar gebit versleten of pijnlijk, waardoor ze niet goed kauwt...en teveel schrokt, omdat ze honger heeft vanwege het vele braken...

Probeer eens een voer zonder granen....het kan ook dat ze die niet goed (meer) verdraagt...dus blikjes met puur kipvlees o.d. dat is ook erg licht verteerbaar. En hoe gaat het met brokjes? (die zijn er ook zonder granen, en daar moet ze echt op kauwen..)

Het is toch zoeken naar een soort voer dat ze goed binnen kan houden.... en dan niet meer variëren...want blijkbaar heeft ze gewoon een gevoelige maag...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een dierenarts kan helaas aan een kat niet "zien" of hij ergens allergisch voor is... Het enige advies dat ik je kan geven is om haar een tijdje op hypoallergeen voer van de dierenarts te zetten en dan te kijken of er enige verbetering optreed...