Hoe om te gaan met een mishandeld hondje?

Ik heb onlangs via marktplaats een chihuahua van 6j (reu) gekocht.. Hij is ernstig mager, onverzorgd en zo schuw als wat.. De vorige eigenaar zegt dat de eigenaar voor haar, (een man) hem mishandeld heeft. Aangezien het een schat van een beest is, en wij al de 3e eigenaar zijn wil ik hem absoluut niet weg doen.. Maar hij is zo bang en schuw.. Hoe kan ik zijn vertrouwen winnen.. Het zal vast tijd nodig hebben, dat begrijp ik zeer goed.. Maar heeft iemand misschien tips..?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

honden die mishandeld zijn geweest zoeken veiligheid. ze vinden namelijk nergens rust en zijn over het algemeen angstig. mocht het hondje jou vertrouwen ben jij zijn steun. het zal zich achter jou verschuilen, aan jouw vastklampen, en zich alleen op zijn gemak voelen als jij in de buurt bent etc.

dit is natuurlijk erg egostrelend, maar voor de hond niet gezond. (je kan het uit het zich zijn, naar je werk, boodschappen doen etc, het hondje zal zich dan niet op zijn gemak voelen)
probeer zijn vertrouwen te winnen, maar zie het wel als een hond (stel het voor als een grote herder, honden denken namelijk niet in centimeters, dus het een handzaam formaat is okay, maar maak hier GEEN gebruik van)

de hond moet jouw vertrouwen winnen, en daarna moet jij laten zien/het hondje leren dat ie ook ZELF kan vertrouwen op dingen.
nu komt het moeilijkste.... vind het hondje een situatie eng, reageer hier dan niet op. blijf rustig en besteed hier geen aandacht aan (niet kijken, aanraken, of tegen praten) anders beloon je het gedrag en laat je zien dat het okay is om bang te zijn zodat je de angst blijft voeden.

als het hondje ergens bang voor is, confronteer het hier dan mee, in kleine stapjes. zorg dat ie het ZELF doet, dus niet tegen/achter jou aan staat/zit/ligt of in je naaste nabijheid is. tussen jou en het 'gevaar' mag wel. wacht tot het hondje rustig is (ontspannen houding, koppie omlaag, niet kijkerig) en beloon op DAT moment. dan weer een stapje verder.

zo leert ie dat er niets aan de hand is, ook als ie zich niet aan jou kan optrekken. hij doet het dus zelf.

met spelen kan je heel voorzichtig beginnen hardere geluiden en onverwachte bewegingen te maken. steeds wat meer. de hond leert dan dat onverwachte geluiden, harde stemmen ook gekoppelt kunnen worden aan pos. ervaringen.

zo zijn er heel veel trucjes, afhankelijk van waar het hondje bang voor is, maar hiervoor is de ruimte veel te klein om het allemaal in te tikken :)

succes met je hondje!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Geef hem veel aandacht doe leif en niet schreeuwen schuw hem vooral niet af En neem de tijd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is juist belangrijk om hem niet al te veel aandacht te geven. Dit hondje moet jou vertrouwen en dat kan alleen door respect af te dwingen.

Ga hem niet vertroetelen en alles doen wat hij wil, want dan wil hij de leiding nemen en gaat hij jou beschermen.
En juist bij dit soort hondjes schuilt het gevaar dat hij te snel vertroetelt wordt, waardoor het valse beestjes worden.

Het klinkt misschien raar, maar geef hem zo min mogelijk aandacht. Natuurlijk moet je hem aaien en goed verzorgen en lief zijn, maar doe dit niet uit medelijden.
Probeer zijn verleden ook te vergeten en start samen met een schone lei, want jouw gevoel over zijn verleden (medelijden en verdriet) kan hem juist angstig en in de war maken waardoor hij blijft zoals hij is.

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan het best hem veel aandacht geven zodat hij zich op zijn gemak kan gaan voelen.

Haal hem vaak aan geef hem eens wat lekkers en ga af en toe lekker met hem wandelen

Zo gaat hij je vast en zeker vertrouwen.

Ik heb ook een mishandelde hond gehad en dit hielp erg goed

Veel succes ermee

groetjes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laat hem eerst goed wennen aan jullie, zonder te vertroetelen of je op te dringen. Geef hem aandacht, zonder hem te verwennen en laat hem zeker nooit dominant worden over jou! Chihuahua's zijn niet de makkelijkste honden, dus je zal je handen nog vol hebben.