Waardoor kan een paard zijn oren draaien?

Ik zie heel vaak paarden die hun oren alle kanten op draaien, en ze ook kunnen platleggen en alles. Maar hoe kunnen ze dat nou precies? En waarom wij niet?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

Een paard heeft een bijzonder goed ontwikkelt gehoor. Alles is precies afgestemd om als prooidier alles in de gaten te kunnen houden. De oren zijn groot en beweeglijk. Elk oor kan bijna 180 graden draaien. Zo kunnen paarden geluiden uit alle richtingen horen. Dat helpt ze om precies te lokaliseren waar een geluid vandaan komt. Door een oor op een geluid te richten, kunnen ze een bepaald geluid uit anderen geluiden filteren en precies lokaliseren waar het vandaan komt.
fremar
10 jaar geleden
Daar heeft een paard (oor)spieren voor. De stand van de oren duidt op een speciale gemoedsstemming, maar meer nog is het bedoeld om geluiden op te vangen van alle kanten.
Maar honden doen dat ook, en katten, en reeën, herten en eigenlijk alle dieren die over oorschelpen beschikken. Alleen zal het bij het ene dier meer opvallen dan bij het andere dier.
Ivana