Hoelang mag mijn hond van 16 maand lopen?

Ik heb een dalmatiër. Dalmaten zijn van oorsprong gefokt om lang te lopen met de postkoets.
Nu weet ik dat voor een pup je 5minuten per maand in leeftijd mag wandelen. Tot wanneer geldt deze regel? Betekent dat in ons geval dat onze hond nu 80 minuten aan een stuk door mag lopen? Met uiteraard tempowisselingen etc.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.5K

Het beste antwoord

Jouw hond mag zo lang lopen als je zelf bij kunt benen. Op de leeftijd van 9 maanden zijn ze in de hoogte uitgegroeid en is de grootste groeispurt achter de rug. Het enige dat nog gebeurt is het krijgen van (zoals de Engelse zeggen)'bone'. Uitgroeien tot een volwassen hond. Je kunt dat vergelijken met jongens van 17 die lang en slungelig zijn en een drietal jaren later een mannelijk lichaam hebben.
Daarvoor moeten ze wel sporten, of althans lichamelijk actief zijn. Dat is bij honden ook zo. Als je ze te weinig lichaamsbeweging geeft krijgen ze geen spieren en wordt het geraamte niet gesteund.

Het verhaal van die vijf minuten lopen per maand leeftijd is een achterhaalde zaak. Je mag pups niet meesleuren en niet over hun grenzen laten lopen, maar een pup die los van de lijn en niet opgejaagd door andere honden een uur buiten aan het ontdekken is, kan absoluut geen kwaad.
Een pup die te weinig loopt of beweegt, krijgt geen kans om spieren op te bouwen en kan dan last krijgen van HD of ED als hij daar aanleg voor mocht hebben.
Je moet dus op je pup letten en als hij veel gaat zitten als hij buiten is en toont dat het genoeg is, ga je naar huis.

Maar goed daar ben je aan voorbij. Maak je over jouw hond wat afstanden betreft geen zorgen meer. Je zult je eerder zorgen moeten maken of je wel kan voldoen aan zijn behoefte aan beweging. Dat is voor deze hond nadat hij een jaar oud is, soms nog eerder, zeker 2 uur lopen per dag waarvan 1 uur minstens los.
Ook aan de fiets mag hij, als je het rustig opbouwt, zeker 6 km lopen.
Ivana
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor het uitgebreide antwoord. Hier was ik naar op zoek. Hij krijgt in ieder geval wel genoeg beweging, minimaal anderhalf uur per dag. Het ging mij inderdaad om het aan een stuk lopen en daar heb je voor mij een goed antwoord op gegeven. Bedankt!
Is er ook nog een bepaalde pauze tijd die tussen de wandelingen moet zitten? Op zich loopt hij nu ook mee aan de fiets en zijn wij ook opgebouwd naar +/- 7 km. Stel dat we zo'n rit maken (waarin hij het tempo bepaalt) is er dan ook een bepaalde tijd dat hij de mogelijkheid moet hebben om te rusten? Bijv 1 of 2 uur?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik neem aan dat dit alleen voor een Dalmatier bedoeld is wat uitgegroeid met 9 maanden betreft Ivana?
Ivana
10 jaar geleden
@Awesome Bij de uithoudingsproef voor honden (die is bedoelt voor alle honden die goed in elkaar steken en gezond zijn) wordt 10 km gelopen aan de fiets. Dan een check-up van de voetzolen en even goed de hond observeren. 10 minuten rusten. Vervolgens weer 10 km lopen aan de fiets. Een gezonde, getrainde hond moet dit kunnen volbrengen.
@ Maria. Ik begrijp je vraag niet zo goed. Ook honden die laat volwassen zijn, in welke maat dan ook, zijn met 9 maanden door de groeispurt heen. Aan de fiets lopen mag je met 9 maanden langzaam beginnen, maar dan gaat het dus niet om kilometers. Bovendien moet een hond dan ook zonder trekken goed aan de lijn lopen, zodat hij keurig naast de trappers blijft. De fiets snelheid moet altijd op ongeveer 11km snelheid gehouden worden en de hond mag niet in galop overgaan, maar in draf blijven lopen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik begrijp het,je bedoelde de grootste groeispurt. Ik dacht eigenlijk aan mijn 'eigen ras' de bouvier die door blijft groeien tot de leeftijd van 1 1/2 jaar en daarna nog een jaar in de breedte.
Ivana
10 jaar geleden
@Maria. Juist voor de grotere rassen is het van belang dat ze de kans krijgen hun spieren te stalen. Daardoor krijgt het geraamte een betere verpakking en zullen ze minder gauw poten verstuiken en andere bot-gerelateerde moeilijkheden oplopen. Daar moet je dus niet pas mee beginnen als de hond al helemaal 'klaar' is, dan ben je te laat.
Ik heb zelf met mijn Vizsla's nooit op tijd gelet. Liep rustig met een pup van 3 maanden een uur in het bos, maar waren dan wel twee uur weg, want de helft van de tijd zaten we rustig op boomstronken voor de nodige ingebouwde rust. We waren ook vaak niet verder dan 300 meter van huis, dus het was meer de wereld verkennen voor het kleintje en ondertussen spieren opbouwen. Met een jaar gingen ze dan 8 km aan de fiets, een paar uur koffiedrinken bij mijn dochter in het volgende dorp en daarna weer 8 km terug. Sterke honden zijn dat geworden!.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik weet het Ivana,ik had het dan ook alleen over het doorgroeien,bouviers zijn laatbloeiers,maar ik zat ook op de fiets met de hond naast mij toen hij 9 maanden was hoor en dan gewoon los in het bos zodat hij zijn eigen tempo in het begin kon bepalen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt!