Bij 2 katten in huis, is er dan 1 "de baas"? En hoe zie je welke dat is?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
11.1K

Antwoorden (5)

er wordt beweerd dat katten geen rangorde kennen, zoals bij honden, waar iedereen zijn eigen plek heeft.

bij ons in huis is het wel degelijk zo, dat de vrouw de baas is, en dat de kater wacht met de trap oplopen tot zij voorbij is, hij mag als laatste eten, en hij moet opschuiven als zij het lekkerste plekje op bed wil.
als zij hem echter helemaal van bed af wil hebben, protesteert hij wel , en wint dat ook.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Bij katten is er geen rangorde, maar dat wil niet zeggen dat er in huis niet een kan domineren. Het werkt niet zoals in sociale groepen, maar het wil ook weer niet zeggen dat alle katten gelijk zijn.
als je niet gezien hebt wie de vechtpartijd heeft gewonnen, dan zal je moeten opletten wie het eerste eten krijg, het is de dominante kat, dat is de baas.

Toegevoegd na 6 uur:
er wordt beweerd dat er bij katten geen baas is, nou officieel misschien niet, maar in mijn huis al 30 jaar wel met meerdere groepjes of katten in duo. er is altijd 1 die dominanter is en "dus" de baas.

ik heb het ooit getest met eten geven, de volgorde heb ik toen veranderd en er kwam protest van de dominante.
het waren 3 katers.
5 jaar geleden begon ik weer met 2 katers van 2 en 3 jaar. ook tussen deze twee was duidelijk strijd wie de baas was en ook nu kwam het tijdens eten geven naar voren wie de "hogere" in rang was.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is heel makkelijk te checken, zet het lekkerste voer neer wat je hebt voor je twee katten en doe het in een bakje, als beide katten het willen en de ene loopt ineens weg of gaat aan de kant zitten weet je dat de andere kat zichzelf hoger voelt. dit heeft op zich niet echt iets te maken met een rangorde, want er is geen roedel onder katten. Katten doen alles het liefste solo! daarom is dat zo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Soms gaat het goed en soms is er één duidelijk het dominantst. Vaak is de kat met de oudste rechten ook de baas in huis, indien er een tweede kat op een later tijdstip bij komt.
Of hij/zij accepteert de nieuwkomer of de nieuwe wordt weggetikt als die in de buurt komt. Blazen en een dikke staart zal dan vooral in het begin laten zien wie de baas is.

Als ze dan toch aan elkaar gewend zijn, zal toch altijd de kat met de oudste rechten laten zien dat die de dominantste is. Een kat laat zien dat hij de mindere is door eerder te gaan liggen met zijn buik omhoog. Dat zal de dominante kat niet doen uit vrije wil. De dominantste kat jaagt weg en de ondergestelde kat gaat weg.
de dominantste zal als eerste eten en de ondergeschikte zal dat toelaten, al dan niet onder protest.
Ook katten hebben verschillende karakters dus ze gaan nooit allemaal op dezelfde manier met elkaar om.

Het ligt natuurlijk aan de leeftijd of de situatie zo blijft. Jonge katten worden langzaam sterker , brutaler en zelfverzekerder en proberen toch op gegeven moment de macht te grijpen. Soms worden het ook gewoon vriendjes als ze ong. dezelfde leeftijd hebben, of ze vechten het eerst uit.
amc
11 jaar geleden
katten kennen geen pikorde, dominantie speelt geen rol.
bij dominantie hoort ook onderwerping, en dat kennen katten niet.
ze kennen ook geen onderwerpingsgebaren, zoals honden die kennen.
in plaats van te vechten om een stukje leefgebied, doen de katten liever aan time-sharing; jij in de ochtend, ik in de middag.
dat wordt allemaal met geursignalen gecommuniceerd.

wel kan je katten qua karakter grofweg verdelen in zelfverzekerde katten, lakonieke katten, en timide exemplaren.
heb je nu een zelfverzekerd beestje in huis samen met een timide kat, dan zijn wij mensen snel geneigd te roepen dat de eerste dominant is.
echter dit is geen dominantie of rangorde, want de timide kat zal zich niet onderwerpen, maar wellicht wel het zelfverzekerde exemplaar wat ontlopen.
Rieneke1