Wat te doen met een onverwacht nestje hamsters???

Ik heb sinds 3 december 2014 twee russische dwerghamsters. Allebei van een andere winkel, en andere leeftijd, dus niet uit hetzelfde nest. Het waren allebei vrouwtjes, zeiden ze...... Maar vanochtend keek ik in de kooi en zag verschillende kleine gerimpelde roze beestjes onder de hamsters liggen.. Dit was dus absoluut niet de bedoeling, want ik heb geen idee hoe je die jonge beestjes moet verzorgen en wat je voor moeder moet doen enzovoort enzovoort. Ik weet nu ook niet welke de papa en welke de mama hamster is. Ik las dat de draagtijd van een hamster maximaal 21 dagen is, dus bevruchting in de winkel kan het niet zijn.. Hoe zie ik nu zelf welke van de twee het mannetje is zodat ik die uit de kooi kan halen?? En wat moet ik doen voor de kleintjes??? Wanneer moet je ze handtam gaan maken? Moeten ze speciaal eten? kunnen ze bij de waterfles of moet er een bakje water in de kooi? Wanneer kunnen ze bij de moeder weg? En ik hoorde dat broertjes en zusjes op een gegeven moment ruzie gaan maken, wanneer en hoe kan ik dan zien wat de mannetjes en vrouwtjes zijn zodat ik ze apart kan zetten?? Of andere dingen waar ik niet aan denk die ik wel echt moet doen? Ik wil de kleine hamstertjes niet houden, want voor zoveel kan ik niet zorgen, maar ik wil er wel alles aan doen om ze in leven te houden en een gezond begin te geven en daarna een goed nieuw thuis. Maar ik weet gewoon echt niet hoe.... Kan iemand me daar antwoord op geven?
Alvast heel erg bedankt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Je laat ze best zoveel mogelijk doen de eerste 3 weken. Als je de ouders stress bezorgt kunnen ze hun kroost wel eens doden. Vanaf 3 weken kan je ze handtam beginnen maken en mag je de vader verwijderen. Verwijder de vader niet vroeger! De moeder heeft de eerste weken na de geboorte de sociale steun van de vader nodig! Laat je niet misleiden door het feit dat het mannetje zich vaak afzijdig houdt. Hij weet wanneer hij het vrouwtje alleen moet laten en ook wanneer ze zijn hulp nodig heeft.

De vader is te herkennen aan de dikkere staart en de gele geurklier op z'n buik (die bij de vrouwtjes nauwelijks zichtbaar is). Het zekerst ben je door naar de geslachtsorganen te kijken. Die liggen bij het mannetje verder uiteen. En natuurlijk ook gemakkelijk: diegene die de kleintjes zoogt is het vrouwtje, maar dat zie je na 3 weken natuurlijk niet meer.

Ze behoeven geen speciaal eten (alleen meer van zodra de kleintjes beginnen hamsteren, want dan zijn ze met meer). En ze kunnen perfect aan het drinkflesje van zodra ze zelfstandig beginnen te drinken.

Vanaf een leeftijd van 3 weken hebben ze de moeder niet meer nodig. Het spelen met broertjes of zusjes om de sociale vaardigheden op te bouwen hebben ze echter nodig tot een leeftijd van 5 weken. Dus ze mogen vanaf een leeftijd van 3 weken bij de moeder weg maar pas vanaf 5 weken mogen ze bij hun broertjes en zusjes weg!

Broertjes en zusjes die ruzie maken zijn uitzonderlijk als ze ruim genoeg gehuisvest worden. Van zodra de geslachtsorganen goed te onderscheiden zijn kan je ze scheiden. Houd ze zeker niet alleen want hamsters zijn sociale dieren! Hou dus zeker een zoontje over om bij de vader te zetten en een dochter voor bij de moeder.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is het moeilijke om vader en moeder te scheiden. Moeder heeft vader nodig na de bevalling. Maar in tussentijd kunnen ze al terug voor een zwangerschap zorgen. Je kan eventueel de vader terugzetten. Maar houd ze dan goed in de gaten. Als je ziet dat de moeder slecht reageert op de vader omdat deze een tijdje is 'weg geweest' is het beter de vader toch terug te verwijderen.

Andere antwoorden (1)

Haal als eerste de ouders uit elkaar, dus de vader bij de moeder vandaan niet andersom. De moeder moet bij het nest blijven en het nest moet op dezelfde plek blijven.
2.Haal speeltjes uit het verblijf die een gevaar kunnen vormen voor de kleintjes, zoals loopradje, huisje, wipwapjes etc. Als het nest in een huisje is gemaakt laat dit dan zo.
3.Verschoon het verblijf vanaf dat moment niet meer, totdat de jongen ongeveer 10 dagen oud zijn. Ga je eerder te veel rommelen en verschonen dan kan de moeder uit stress de jongen iets aandoen.
4.Geef de moeder restmateriaal als ze deze nog niet heeft. Veilig nestmateriaal is wc papier.
5.Geef de moeder ook extra eten. Extra hamstervoer, brood, sla, zonnebloempitjes. Voor meer informatie over de voeding zie voeding.
6.Neem contact op met de dierenwinkel. Persoonlijk zou ik zeggen ga bij de dierenwinkel en vraag naar de Manager van de winkel. Vertel aan de manager wat jou is overkomen zodat hij stappen kan ondernemen en andere mensen dit niet hoeven mee te maken. Misschien kunnen ze hun personeel beter scholen of aan de fokker waar ze de dieren van hebben vragen of hij ze al wil scheiden op geslacht voordat ze in de winkel komen.

http://www.derussischedwerghamster.nl/oeps-nestje.html

Voor het verschil tussen vrouwtjes en mannetjes (zijn voornamelijk plaatjes):
http://www.derussischedwerghamster.nl/geslachtsbepaling.html