Mag je een luiaard in Nederland hebben?

Of is het dier überhaupt niet te koop?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
15.7K
Poet
10 jaar geleden
Ik ga er vanuit dat je dit niet namens een dierentuin vraagt
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
alleen per volle emmer:
http://www.vkmag.com/magazine/heeft_iemand_een_emmertje_luiaards_besteld

Antwoorden (2)

Hij staat niet op de lijst met verboden dieren. Maar ze mogen niet in ongecontroleerde gevangenschap worden gehouden. Dus daarmee is het bezit per definitie illegaal of je moet eigenaar zijn van een erkende dierentuin of kliniek. Echter je kunt onder bepaalde voorwaarden een licentie aanvragen. Maar gezien hun voedselbehoefte lijkt het me wat te complex om het als huisdier te houden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt interessante info!!
Nee, dat mag niet.

De rijksoverheid heeft de 90 meest voorkomende huisdieren laten onderzoeken op vier aspecten:

1) dierwelzijn
2) risico van ziekteoverbrenging door de dieren
3) risico dat de dieren mensen verwonden
4) geschiktheid voor leven in een beperkte ruimte en nabij mensen

Op basis van de resultaten zijn de dieren al dan niet op een "positieflijst" geplaatst (zie bijlage 2). Dieren die er niet op staan mag men niet houden. En de luiaard staat er niet op.

De luiaard is overigens niet onderzocht omdat deze niet tot de 90 meest voorkomende hoort. Het dier is dus ook niet definitief afgevallen. Het is de bedoeling dat de lijst regelmatig wordt aangevuld. Dus is het denkbaar dat ook de luiaard op enig moment wordt onderzocht en bij positief resultaat ook op de positieflijst komt.

Tot die tijd kun je een ander dier uitzoeken op de lijst ;-)

NB: dit beleid is strikt genomen nog niet in werking getreden maar dit zal naar verwachting binnen enkele maanden wel van kracht zijn.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zeer belangrijke en actuele informatie. Bedankt.