Waarom piept mijn cavia niet meer voor eten sinds ik hem opgehaald heb na vakantie?

Hallo, ik heb laatst mijn cavia opgehaald bij familie omdat ik op vakantie was. Normaal maakte hij het ‘while-whiep-whiep’ geluidje als de koelkast openging en hij gekreukel hoorde. Sinds dat ik hem hem opgehaald hoor ik hem niet meer piepen. Iemand een idee?

Ik weet trouwens dat cavia’s niet alleen horen te zijn, maar de 2e cavia was overleden en de cavia waar ik het over heb was heel erg dominant over de andere cavia.

een jaar geleden
2.8K
BonBonvanJohn
een jaar geleden
misschien is ie een beetje uit zijn ritme en moet ie wennen dat ie weer thuis is. Misschien wel het overwegen waard om er een 2e cavia bij te nemen want zoals je zegt ze horen niet alleen te zijn

Antwoorden (2)

Piepen doen ze vooral als ze honger hebben of als ze bijvoorbeeld een plastic zak horen die ze associëren met het krijgen van eten.
Dat uw cavia niet piept kan dus betekenen dat het geen honger heeft.
Eet uw cavia nog evenveel als van te voren?
een jaar geleden
Kunnen meerdere redenen voor zijn. Cavia's hebben minder zin in eten als ze eenzaam zijn of zich niet lekker voelen. Ze zullen dus niet piepen voor eten in zulke omstandigheden. Als de cavia nog wel goed eet en geen gewicht verliest, kan het ook zijn dat de cavia simpelweg weer moet wennen aan de omgeving. Bij de oppas hebben ze om andere tijden of rondom andere geluiden eten gekregen. Hierdoor kan het zijn dat ze weer moeten leren om de tijden en geluiden die jij aanhoudt te herkennen. Daarnaast zijn er cavia's die piepen omdat een andere cavia piept om eten, terwijl ze dit in hun eentje minder snel doen. Ik wil wel de tip geven om op zoek te gaan naar een nieuwe cavia. Ze kunnen erg snel last hebben van eenzaamheid en zich hierdoor terug trekken. Eventueel een leencavia van een opvang als je niet door wil gaan met het houden van cavia's. De leencavia kan (wanneer jouw cavia overlijdt) weer terug naar de opvang.
een jaar geleden