Kan een kippenren instorten door te veel wind?

Ik heb sinds ongeveer 2 maanden een ren met 3 kippen. Het probleem is dat ze de grond aanstampen, dus wanneer het regent, loopt het water niet goed door de grond en wordt hij modderig. Ik dacht aan de ren te overdekken, maar ik ben bang dat de golfplaten, die ik er dan op zou leggen, te veel wind pakken en dat de ren dan zou instorten. Kan dat?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (4)

Ja dat kan, elk bouwsel dus ook een kippenren kan instorten door veel wind.
Maar het hangt er natuurlijk vanaf hoe stevig het tegen welke wind het kan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je moet zorgen dat de ren niet direct op de wind staat. Wind komt meestal vanuit het Westen.
Plaats de ren dusdanig dat hij het minste wind vangt. Dan overdek je hem met golfplaat. Laat het een beetje oversteken en geef het afschot, zodat de regen eraf kan lopen zonder dat het in de ren valt. Rugdekking is natuurlijk gewenst, zodat de ren minimaal aan twee kanten (boven en achter) is ingesloten.
Als je dat alles netjes en goed hebt vastgezet, is er geen enkel probleem meer.

Dit uit jarenlange ervaring met volières en kippenrennen.
Ivana
10 jaar geleden
De kans dat golfplaten loskomen is altijd aanwezig. Als je er tegenop ziet van die te plaatsen, kun je iets aan de grond doen. Ligt die in een laagte? Begin die dan te verhogen, je kan het deel dat altijd modderig wordt nog verhogen met gemalen boomschors, maak geulen waar het overtollige water in weg kan.
Z512099
10 jaar geleden
Ivana
10 jaar geleden
Het is heel slecht voor kippen om in een natte ren te lopen. Een ren is een beperkte ruimte. Wordt de kippenstront dan ook nog nat, dan kan je afwateren wat je wilt, maar wordt het toch een onhygiënische bende. Dus is de ren of minimaal een gedeelte van de ren afdekken een vereiste. Als je de golfplaat met goede bouten verankert is er absoluut geen kans dat ze loskomen.
Ja , dat kan tuurlijk ik zou een afdakje maken dat bv. met 4 paaltjes boven het kippenhok staat en dus niet op het kippenhok steunt of ligt , zo kan het niet instorten.

Veel sucses !!!!!!!