Je moet vaak het gaas van je kippenhok nazien op mogelijke kleine gaten of roestplekken. Onder de ren zou je op een diepte van 20 cm gaas kunnen leggen, zodat vossen er niet doorheen kunnen graven en zich naar binnen werken.

Geef kippen een stuk waar ze zich kunnen verschuilen, een nachthok of minimaal een driezijdig afgedekt stuk ren, dan voorkom je nodeloze angst en dodelijke onrust.
Ivana
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord maar ben meer opzoek naar iets om het kippenhok af te sluiten of zo iets
Ivana
10 jaar geleden
Ik kan me niet voorstellen dat een vos een kippenhok openmaakt als je er een goede schuif op zet.
Misschien is dit een oplossing voor uw kippenhok:

Na mijn cruise-periode begon ik in de Ardennen met een hotel-restaurant. Ik kweekte mijn eigen kruiden en had er ook mijn eigen kippen en zo begon mijn eerste strijd tegen de vossen. In de Ardennen zijn de populaties veel groter en daarom moest ik dus proberen die vossen op afstand te houden. In het begin heb ik geprobeerd met lichtsensoren maar die beesten zijn echt slim en hebben snel door dat er geen echt gevaar dreigt. Dan heb ik wat geëxperimenteerd met een klep en koord of draad maar dat lukte niet echt. Toen ontmoette ik iemand die ramen en deuren verkocht. Die suggereerde me om het eens te proberen met een kleine rolluik om het kippenhok af te sluiten.Ik heb dat toen uitgelegd aan een Nederlander en wat schetsen op papier gezet. Nu blijkt die kerel met dat systeem te adverteren en hij vraagt er de forse prijs van 385 euro voor. “

De Vincent – oplossing is een stuk voordeliger. “Je kan dat rolluikje en een motor makkelijk zelf vinden. Bij All Jobs in Wommelgem kan je het luik bijna op maat laten maken. Met die schakelaar kan je het tijdstip waarop de kippen weer naar buiten mogen zelf instellen. Als het kan zou ik ook aanbevelen om het kippenhok op palen te zetten. In het begin of met nieuwe kippen moet je ’s avonds de dieren misschien een keer of drie zelf in hun kot zetten. Zo gauw het luik naar beneden gaat zitten ze veilig en dan bepaal je zelf wanneer ze ’s morgens weer buiten kunnen. Zo is het ook mogelijk om een paar dagen weg te gaan. Alleen moet je dan misschien de buren vragen om de eitjes te gaan rapen.”
Plaatje bij antwoord
Z512099
10 jaar geleden
Ik heb ook kippen en er heeft ook al eens een vos langsgekomen .
Hieronder enkele tips !
- zorg dat alle kippen s'nachts binnen zitten
- sluit hun hokje goed af
- als je een ook een ren hebt moet de draad 3 meter boven de grond en 2 meter onder de grond zitten en verder gewoon ook waakzaam zijn
Veel sucses !