Hoeveel aandacht heeft een grijze roodstaart nodig?

Ik lees dat ze veel aandacht nodig hebben. Nou is veel natuurlijk een relatief begrip, wat zou dit betekenen in uren?

Hangt natuurlijk ook af van het karakter, maar hoeveel uren aandacht heeft een 'gemiddelde grijze roodstaart' nu écht minimaal nodig?

Dit is mijn persoonlijke situatie:
Mijn vriend en ik willen graag een kuiken gaan kopen als we een koophuis gevonden hebben. Sowieso, roodstaart of geen roodstaart, zal ik dan minimaal 3 maanden thuisblijven en daarna weer 28 uur id week gaan werken.

Mijn vriend werkt 40 uur in de week ('kantoortijden'). Ik werk 28 uur (wisselende tijden, vaak middag/avond) en hiernaast studeer ik thuis. We hebben nog geen kinderen en zijn allebei grote dierenvrienden.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
9.6K
Rieneke1
10 jaar geleden
http://www.licg.nl/qx/dieren/vogels/vogels/grijze-roodstaartpapegaai.html

Het beste antwoord

Een papegaai heeft idd de intelligentie van een kind van ongeveer 4 jaar oud. Ze zijn nieuwsgierig, leergierig en doen graag mee in een gezin. Kinderen vinden ze geweldig en gaan ze graag mee om. De hele werkdag alleen thuis in een kooi, is wel lang. Ik zag trouwens de tip om er twee tegelijk te nemen, niet doen! Niet van dezelfde soort tenminste, in het wild zoeken ze zelf hun partner, met een opgedrongen partner gaat het lang niet altijd goed. Twee vogels van een verschillende soort kan wel, maar verdiep je er dan even in welke goed bij elkaar passen. En schaf ze niet tegelijk aan, je hebt al je aandacht eerst nodig aan het opvoeden van 1. En waarom een baby? Een papegaai leert papegaai te zijn van zijn ouders. Je krijgt pas een evenwichtige, stabiele papegaai als deze is grootgebracht door papegaaienouders. Echt, het is een fabel dat ze dan tammer zouden worden, je haalt een pup toch ook niet met 1 week bij de moeder weg om het dan met de fles groot te brengen zodat je band met de hond groter wordt? Onzin! Niet intrappen! Zoek een verantwoorde kweker alsjeblieft!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Bekend van papegaaien is, dat ze het denkvermogen hebben van een kind van ongeveer 4 jaar.... als je dit bedenkt, dan kan je je misschien voorstellen, dat uuuuuren in een kooi voor een papegaai rechtstreekse hel is.
Als je een kuiken neemt, dan kan je hem natuurlijk wennen aan langer alleen zijn, maar ideaal is het niet echt.
Ik vind het moeilijk om het aantal uren aan te geven op een dag... maar toch echt wel 8 uur of meer. Dat betekent niet, dat je constant met hem bezig moet zijn of dat het precies 8 uur aaneengesloten moet zijn, maar wel zeer geregeld.

Ik hoop met heel mijn hart, dat je heel goed weet waar je aan begint en dat je heel erg veel informatie hebt ingewonnen over het hebben van een papegaai.
Ze kunnen 70-80 jaar worden en jouw papegaai is er ook als er eventueel kinderen komen of je leven op een andere manier veranderd dan zoals het nu is. Ook dan heeft-ie heel erg veel aandacht nodig.
Het hebben van een papegaai is ontzettend leuk, als je hem goed kunt opvoeden en kunt geven wat-ie nodig heeft. In de handel zijn heel veel vogels die bijten, schreeuwen, veren plukken en zwaar gefrustreerd zijn vanwege een slechte opvoeding/behandeling.

Misschien ten overvloede, maar op deze site vind je heel veel informatie:
http://www.babyvogels.nl/index.htm
en onderstaande video's vind ik ook heel informatief
http://www.youtube.com/user/vogeltraining
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ivana
10 jaar geleden
Helemaal waar. Plus!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je wel!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Plus!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Thanx!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"Ik hoop met heel mijn hart, dat je heel goed weet waar je aan begint..." Ik ook! Sterker nog: ik zou nooit een papegaai willen. De kans dat het dier jullie allebei overleeft is groot! En dan? Waar blijft hij? Wie gaat er voor hem zorgen als jullie er niet meer zijn??? + voor WendyH
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je wel!
Het ligt natuurlijk ook aan de leeftijd van vraagsteller of het op dat gebied wel of niet is verantwoord... en niemand kan in de toekomst kijken natuurlijk. Bovendien kan je actie ondernemen om een goed onderkomen te regelen voor je papegaai als je er zelf niet meer bent of niet meer in staat bent hem te verzorgen. Maar ook dat is onzeker en toekomstgericht..... zeker een lastig punt!!!
Een Grijze Roodstaart is een heel gevoelige en ietwat verlegen papegaai. Hij wordt vooral gehouden om zijn geweldige imitatie-vermogen, hij kan de menselijke stem het beste nadoen. Het is ook een eenkennige vogel, hij zal een van jullie twee als maatje kiezen, hij zal uitkijken naar jullie gezelschap van ' s morgens tot 's avonds.... Omdat het in de natuur in grote groepen leeft, is het een uiterst sociale vogel. Als u 3 maanden kunt thuisblijven is dat prachtig voor die vogel, is ook wel nodig: vele keren voederen per dag, wennen aan de mens. Maar dan....dan gaat u uit werken, plots zit deze intelligente vogel alleen, moet hij zich zien te amuseren met een twijgje, speelgoed, terwijl hij snakt naar uw gezelschap.
Het resultaat zal zijn dat hij zich gaat plukken, uit verveling, uit frustratie.
Als jullie echte, grote dierenvrienden zijn, neem dan 2 Grijze Roodstaarten, die zullen veel gelukkiger zijn.

Toegevoegd na 20 minuten:
Onderaan: een "plukker", soms komt het nog goed, meestal niet.
Z512099
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Plus!
Z512099
10 jaar geleden
Dank u.