Hoe laat ik mijn kat zo snel mogelijk plassen?

Ik moet vanavond een buisje met plas naar de dierenarts brengen voor onderzoek. En ik wil haar dus zo snel mogelijk laten plassen.
Ik heb haar al opgesloten in de badkamer met de kattenbak en wat van dat speciale kattengrind er in. En een drinkbakje en een voerbakje (met eten en drinken).
Ze zit daar denk ik wel al even (3 kwartier tot een uur).

Ze is bang en mauwt de hele tijd.
Het liefst zou ik haar er uit halen, maar ik moet dat buisje met haar plasje er in vanavond echt naar de dierenarts brengen.
Ik ben bang dat als ik haar er uit haal dat ze dan buiten gaat plassen.

Moet ik haar dan toch nog maar even laten zitten of
moet ik nu iets anders doen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
13.4K

Het beste antwoord

geef haar naast haar water een bakje water met een scheut koffiemelk.
geef geen brokjes maar natvoer, met nog wat warm water er overheen.
als je koolvis oid in de vriezer hebt, trek hier dan even een bouillon van, is zo gebeurd.

mocht het plassen niet lukken, dan kan de dierenarts de volle blaas aanprikken, en zo urine verkrijgen.
klinkt heftig, maar valt reuze mee.
succes!
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt als een bus!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat het aanprikken wordt want het duurt vaak een hele nacht eer ze in een opgesloten kamer in de bak plassen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb trouwens een aantal maand stage gelopen bij een DA, heb nooit van aanprikken gehoord (tot Rieneke het enkele weken terug noemde) Doen alle dierenartsen het?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De mijne wel want dit wilde ze 6 1/2 jaar geleden ook bij mijn kat doen als ik geen plas zou kunnen opvangen.
Rieneke1
12 jaar geleden
ja hoor niels, het is een standaard behandeling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ah oke :) Kan natuurlijk zo zijn dat ik het gewoon nooit gezien heb omdat het niet nodig is :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
* Nodig is geweest toen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij een volle blaas is het soms voldoende als de dierenarts op de buik drukt...
HeerVoldemort
12 jaar geleden
Vorig jaar had mijn kat blaasproblemen door een week alleen thuis. Hij kan niet tegen de stress van het alleen zijn, ook al was zijn zusje erbij. (er kwam wel iemand om de katten te voeren en de bak schoon te maken) Dus acute blaas ontsteking. De kat wilde niet plassen, want dat deed pijn. Ben toen ik 's avonds thuis kwam direct naar de spoed DA gegaan. Schijnt levens gevaarlijk te zijn, zeker omdat ze niet wisten hoe lang hij al niet geplast had. Toen hebben ze hem een spuitje gegeven waardoor hij zou gaan plassen, en dat moest ik opvangen, voor controle. Als die spuit niet zou werken zouden ze gaan aanprikken. Hij heeft nu speciaal voer royal canin urinary. Duur, maar dat heb ik er voor over, en als ik nu met vakantie ga, gaat hij logeren of iemand komt in ons huis logeren, dan gaat het goed :-) Ik hoop echt dat alles goed komt met je kat, het zijn zulke schatten. Laat even weten hoe het gegaan is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is gister niet gelukt met het plassen...
Dus ik probeer het vandaag weer, alleen dan langer.
Op den duur zal ze het toch niet meer kunnen ophouden.

Andere antwoorden (2)

Beter had je haar eerder in de badkamer gezet, maar wellicht had je geen andere keuze.

Katten plassen niet zo vaak dus het is hopen dat ze nog wat moet doen voor je naar de DA gaat.

je kunt haar beter in de ruimte laten waar ze normaal ook mag komen en daar de "speciale bak" neer zetten. onder deze gestreste omstandigheden neemt jou kat niet de tijd om eens rustig te gaan plassen.

Dus deuren dicht, zodat ze niet naar buiten kan en hopen dat ze nog gaat plassen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
maar je weet niet waarvoor de plas ingeleverd moet worden?
bij blaasontsteking gaan ze overal zitten.
dan is de badkamer toch wel handig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeker weten! dat is wel weer waar :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is er voor om te kijken of ze iets aan haar nieren heeft.
Rieneke1
12 jaar geleden
oh, dan zou je eerder bloedonderzoek verwachten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
is ook gebeurt, deze moet ook nog.
Rieneke1
12 jaar geleden
ok ik snap het denk ik: nierfalen is al geconstateerd, maar de eiwituitscheiding moet nog gecontroleerd?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, ze weten het niet helemaal zeker.
Ze hadden de vorige keer al problemen met haar hart ontdekt. Toen had ze daar geplast en dachten ze dat daar wat bloed in zat. Dus wouden ze met een plas onderzoek kijken of ze ook iets met haar nieren is. Het is te hopen dat ze geen nierklachten heeft want ze heeft al pillen voor haar hart.
Als die aanslaan zou ze nog wel eens een paar jaar mee kunnen gaan (wel elke dag pillen geven maar dat is niet zo erg).
Als de pillen niet aanslaan ziet het er niet zo goed uit.
En als ze pech heeft en ze heeft nierklachten, dan ziet het er in beide gevallen nit zo goed uit. Dus het is hopen van zegen!
Rieneke1
12 jaar geleden
hoe is het afgelopen zuppercat?
hopelijk viel het mee?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet geweest gister.. omdat er geen plasje kwam. Ik probeer het vandaag weer, alleen dan langer.
En van die pillen weten we het pas over een paar weken.
Rieneke1
12 jaar geleden
succes, sommige katten hebben een lange adem helaas!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dankje
Mijn kat heeft dat ooit een tijd volgehouden, ben met hem in de badkamer gaan zitten wat zijn stress al verminderde. Hij wou en zou niet plassen, dus in wanhoop een schaaltje gesteriliseerd, de gewone bak gepakt en in de badkamer gezet, en jawel: meneer dook erop af, ging piesen, ik het schaaltje in de straal gehouden en hoppa, met het pipetje opgezogen en naar de dierenarts.
Misschien is dat nog een optie als het nog steeds niet gelukt is.
Hopelijk valt de uitslag mee!