Kunnen katten ook jaloers zijn op WAT een ander te eten krijgt ?

Dat katten jaloers kunnen zijn is mij bekend, maar mijn vraag gaat specifiek over of ze daarbij, wanneer ik ze gelijktijdig (!) voer, ook kijken naar WAT de ander te eten krijgt ?

Een van mijn katten krijgt i.v.m. een allergie (koeien-eiwit) speciaal voer. En niets anders dan dat. Het speciale voer is behoorlijk prijzig. De ander krijgt gewoon voer.

De kat met de allergie eet zelden haar bakje meteen leeg met als gevolg dat de ander regelmatig een extraatje vindt. Gevolg een te dikke kat, ondanks dat ze meestal buiten is.

Nu heb ik begrepen dat blikvoer gezonder is dan brokjes. Om de dikke kat af te laten vallen wil ik haar nu blikvoer gaan geven. Maar het lijkt me zo zielig voor de andere kat dat zij dat heerlijk ruikende blikvoer niet krijgt.

In het bijgevoegde filmpje zie je een aap eerst tevreden zijn met een stukje komkommer, maar zodra een andere aap een veel lekkere druif krijgt, dan laat de eerste aap duidelijk merken dat komkomer minderwaardig is.

Ondanks dat beide gelijktijdig te eten krijgen ben ik bang voor ‘oorlog’ in huis. Of valt dat bij katten, anders dan de aapjes uit de video, wel mee ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is geen antwoord op de vraag, maar zou het niet schelen als het niet helemaal lege bakje van de allergische kat weggehaald wordt als hij / zij klaar is met eten? En u dus in de buurt blijft tijdens het eten zodat de andere kat niet ervan kan gaan eten?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Natuurlijjk !
Binnen praktische grenzen doe ik dat ook. Maar beide moeten de gelegenheid hebben om te eten. En ik wil ook geen "concurrent" op hun voer worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik herken het. Wij hebben ook een tijdje 1 van de 2 katten op dieet gehad, om allergie uit te sluiten. In een aparte kamer voeren, of voeren als de andere kat buiten is, en de bakjes weghalen zodra je geen toezicht meer houdt, is het enige. Of inderdaad de andere kat mee laten eten met het dure voer. Maar mijn katten zouden het pesten noemen als ze wel blikvoer konden ruiken en het niet mochten.

Het beste antwoord

Nee, katten zullen niet jaloers worden op elkaars eten. Je kunt ze niet vergelijken met apen die over een veel grotere intelligentie beschikken.
Wel kunnen katten heel goed ruiken. Als er ergens in huis een blikje eten wordt aangeboden dat lekkerder ruikt, dan zal de kat dat liever hebben, wat duidelijk is. Dat is dus geen jaloezie, maar puur een goede neus.
Ivana