hoe zorg ik ervoor dat mijn honden stoppen met blaffen als de deurbel gaat?

ik heb 2 honden 1 afvalbak (echt een goedzak) en 1 chihuahua kruising pincher, en om mijn pincher gaat het dan ook voornamelijk, mijn probleem is op dit moment dat als er iemand aan de deur staat en aanbelt. de honden beginnen te blaffen, ik snap dat dit oke is, want een hond hoort te waarschuwen. maar dan komt de visite binnen en wij wonen in een hobbywoning dat houdt in dat de woonkamer en ontvangst op de 2e verdieping is en de deur direct beneden los gaat, hoop dat jullie snappen wat ik daarmee bedoel, maar goed mijn honden blijven blaffen vooral de pincher, ook als de visite al binnen is. zelfs als ik het ben dan blaffen, volgens mij gewoon uit blijdschap. maar ik wil dus dat als ze de mensen heeft gezien dat ze rustig zijn en er mee ophouden. de kleine pincher heeft het zelfs zo ver geschopt dat als het vreemden zijn dus geen familie of vrienden maar een keer een klusjes man of iemand anders, hij grijpt in de broek(enkel) van die gene, ik heb al van alles geprobeerd met planten spuiten met water om hem af te laten schrikken maar ook de bench in en het negeren bij binnenkomst. heeft iemand nog andere tips ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nou als er aangebeld word heb ik er nog niet zoveel problemen maar het doorgaan als de mensen allang binnen zijn dat is vervelend, maar misschien wel een goed idee van die deurbel ! dankjewel voor de tip !
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kijk eens naar aflevering van Cesar Millan,dit probleem zie je in zijn programma's heel vaak naar voren komen.
Je kunt daarin zien hoe en wat je moet doen om dit probleem op te lossen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Infofyl:ik had ook zoiets met mijn hond, dat als de bel ging kon ik door de halofoon niet meer verstaan wie er beneden voor de deur stond. Ik dacht slim te zijn door mensen nu op mijn mobiel te laten weten dat ze voor de deur staan en wat denk je??? Juist, als mijn mobieltje nu afgaat dat weet mijn hond dat er iemand aankomt en gaat dus blaffen en ook als iemand mij gewoon opbelt hahaa....Niet lang, even maar, maar ik bedoel maar dat die trukedoos van mij niet echt werkte.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Ollybodichico: volgens mij heb ik je een paar weken geleden een keer gezien en gesproken toen ik mijn hond uitliet in Amsterdam Slotermeer, en toen hadden we het ook over het blaf gedrag van die kleine combi chihuahua/dwergpinschertje. Ik liep niet met de hond op de foto, die is helaas helaas.....zucht...., traan...., een half jaar geleden overleden maar met een zwart middelslag gladharig hondje. Herinner je je dit of verward ik je nu met iemand anders...

Het beste antwoord

Dit is puur een rangorde probleem.
Iedere hond mag waarschuwen. Waak en verdedigingshonden doen dat sneller dan jachthonden, maar evengoed mag iedere hond een signaal geven dat er iemand de roedel binnen wil.
Tweemaal blaffen is genoeg om de leider van de roedel op de hoogte te stellen. Als de baas zegt "dank je, ik heb het begrepen", hoort de hond zijn plaats in te nemen en stil te zijn.
Het is dus van het grootste belang dat je de honden leert om op hun plaats te gaan en te blijven zolang jij dat wilt. Dat moet je ze eerst grondig leren voordat er wordt aangebeld. Iedere dag even oefenen tot ze het feilloos uitvoeren. Pas van de plaats komen als jij ze dat zegt of daarvoor toestemming geeft.

Iedere visite moet de hond negeren. De honden bestaan dus niet. Geen oogcontact, geen groet en geen aanraking en zeker niet naar de honden toelopen.
Desnoods prik je tijdelijk al deze regels op de voordeur of in de hal waar men binnenkomt.

De honden moeten bij binnenkomst van de 'vreemdeling' op de plaats blijven. Blaffen mag niet meer als ze tweemaal gewaarschuwd hebben. Doen ze dat niet dan breng je ze RUSTIG terug. Ze hoeven geen gedag te zeggen of de vreemde te benaderen. Dat is nergens voor nodig. Eventueel kan je ze na verloop van tijd en als ze gehoorzaam zijn blijven liggen, toestemming geven even kennis te maken, waarna ze weer terug gaan naar de plaats, of terug gebracht worden.

Jij bent dus degene die de regie voert. Als het uit de hand loopt (zoals nu) ben je dus geen leider en doen de honden wat hen goeddunkt. Let op de aanstichter. Er is altijd een hond die het voortouw neemt. Als die onder de duim is, gaat de ander automatisch ook het goede pad op. SUCCES.
Ivana
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Juist Ivana,daar dacht ik ook aan,de honden zijn de baas daar in huis. + je
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ontzettend bedankt voor deze tip, ja ik probeer al met ontzettend veel manieren 'de baas' te spelen door ze als laatste naar binnen te laten gaan en naar buiten. ze te laten wachten voordat ze mogen eten. etc..
maar dit laatste met dit geblaf wou me maar niet lukken. maar ik weet het dat er 1 de aanstichter is, de ander deed dit namelijk nooit blaffen als de deurbel ging , maar toen we de kleine erbij kochten toen begon hij ook mee te doen, en ook de baas te spelen over de oudste en het 1e in de roedel, ook dit klopt niet en ook dit is lastig te bepalen voor de andere hond, ik let altijd wel op met lekkers geven dat ik de oudste het eerst geef en dan pas de ander. en ook met het uitlaten etc. nou in elk geval bedankt voor de tip en ga het zeker gebruiken.
De blafband en de slipkettingen ben ik FEL !!!! op tegen. dat is gewoon in 1 woor dierenmishandeling.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beste antwoord !

Andere antwoorden (5)

Als het probleem echt heel erg is, zou je kunnen denken aan een zogenaamde blafband. Je begrijp de werking: de hond draagt een band in huis en als er gebeld wordt en hij blaft krijgt hij een elektrische schok. Deze kun je instellen op sterkte. De bedoeling is dat de hond volledig wordt afgeleid van waar hij mee bezig is en, niet onbelangrijk, het niet koppelt aan de baas. Hij zal dan zelfs steun zoeken bij de baas, die hij immers vertrouwd. De bedoeling is om het vastgeroeste gedrag te veranderen. Als de hond in de gaten krijgt dat blaffen geen goed gevoel geeft, zal hij het achterwege laten. De band is dan niet meer nodig. Ik heb zelf ervaring met het jaaggedrag van onze, toen nog, jonge hond. Er was niets aan te corrigeren; hij ging steeds achter andere beesten aan. De band die hij om kreeg werkte perfect: hij weet nu dat eenden niet leuk zijn en is een heel gezeglijke hond geworden. Laat je wel goed inlichten over het omgaan met zo'n band. Succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zodra de bel gaat en ze gaan tekeer, sluit ze, voordat je opendoet, onmiddellijk op in een andere kamer met de deuren dicht en negeer het verder helemaal. Ze houden vanzelf wel een keer op met blaffen in een kamer waar verder niemand is en ook niemand meer komt kijken. Het zit ook wel in de aard van dit soort kleine hondjes in de trant van: ik ben dan wel klein maar pas op, ik laat wel van me horen, je kan toch niet om mij heen. Zoiets dus haha. Ik persoonlijk hou niet van een anti- blaf band, het geeft een stroomstoot in de nek waarvan je de sterkte van de schok zelf kan regelen. Ik zie dit in de categorie van martelwerktuigen net zoals die stalen anti trek halsbanden met die puntige prikhaken naar binnen gericht die zich dan in het strottenhoofd drukken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben ook heel erg tegen blafbanden en al dat soort dingen en zal dit dan ook nooit maar dan ook nooit overwegen te nemen. dus dat is zowiezo geen optie !
Verder is het misschien een goede optie om de honden op te sluiten en ga dit vanmiddag direct proberen ! bedankt voor de tip !
Een hond is een roedeldier. De grofste gedragsstraf die je een hond kunt geven is isoleren in een (donkere!?) kamer, en het dier dan daar laten zitten tot het vanzelf stil is, en dat allemaal als "beloning" voor instinctief waak- en beschermgedrag?
Ik wil in deze vraag niet escalerend reageren, maar hier worden essentiële zaken omgekeerd.

Een simpele lichte (elektrische) prikkeling, die minder pijnlijk is dan de corrigerende nekbeten bij honden onderling (van ouder naar jong en van alfa naar betahond), worden hier afgedaan als mishandeling, terwijl het voor een hond zeer beangstigende en tegennatuurlijke uitstoten uit de roedel wordt gepropageerd.

Een hond opsluiten in een donkere kamer om natuurlijk en instinctief gedrag af te leren is zware geestelijke dierenmishandeling.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Donkere kamer... waar staat dit??? Het gaat ook om 2 hondjes en er is niks verkeerds aan om die samen apart te zetten in een kamer als er mensen op bezoek komen. Haal er aub géén dingen bij die er niet staan.
Z512099
10 jaar geleden
Beste Aardling, ter informatie dit:
Op internet is een levendige handel ontstaan in antiblafbanden. Ze worden voor woekerprijzen aangeboden en beloven je een instant brave hond. “The greatness of a nation and its moral progress can be judged by the way its animals are treated.”
Gandhi
Door de gelikte reclame en het feit dat ze toch overal te koop zijn, gaan mensen denken dat het OK is om zo'n trainingsband aan te schaffen. En dat is het niet. Verre van zelfs. In het beste geval werken ze wel om je hond te laten stoppen met blaffen… net zoals je met een hamer een schroef ook het hout wel in krijgt. Het gaat totaal voorbij aan de oorzaak van het blaffen en is daarom vergelijkbaar met het neerslaan van een huilende baby. Trainen en opvoeden op basis van straf en pijn is dus niet alleen inhumaan, maar ook hopeloos ouderwets. Er zijn maar een paar situaties waarin dit hulpmiddel ingezet zou mogen worden, aldus de Hondenbescherming. Zelf sta ik er nog wat principiëler in: Doe een hond niet aan, wat je ook een kind niet zou doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In uw laatste zin geeft u precies de oorzaak van het hele probleem aan:
Honden, poezen, kanaries, (witte) ratten, slangen en al die andere "huis"dieren zijn géén mensen.
Natuurlijk zal geen enkele ouder, geen enkele volwassene een baby in de nek bijten ter correctie. Maar in de dierenwereld, zeker bij wolven en honden, is dit een volkomen normale en zeer effectieve en educatieve opvoedmaatregel. Communicatie tussen mensen is al wezenlijk anders dan tussen dieren, laat staan de communicatie tussen mens en dier.
En het is echt maar héél weinig mensen gegeven om effectief en respectvol met dieren te kunnen communiceren. Juist een hond isoleren gaat voorbij aan de oorzaak van het geblaf.
In mijn antwoord kunt u lezen waarom honden in zo'n situatie blaffen en dat die reden vanuit het standpunt van de hond volkomen legitiem is.
Een baasje (Alfahond) die de hond dan zo'n zware maatregel oplegt als isolatie, uitsluiting van de roedel (het gezin dat de hond juist probeerde te beschermen) roept dan een averechtse reactie op. De hond wordt (in diens beleving) gestraft door de alfa van de roedel, en de hond raakt daardoor in de war.
Zou er tijdens het blaffen een substituut voor de corrigerende beet in de nek volgen, en een rustig baasje dat normaal het bezoek ontvangt dan associeert de hond de onaangename elektrische prikkel niet meer met het baasje maar met het eigen gedrag. gecombineerd met de rustige ontvangst van het bezoek door het baasje is de kans groot dat de hond zelf het geblaf gaat ervaren als ongewenst.
Jouw honden zijn erg waaks, ze willen het huisje en het baasje goed bewaken.
Blaffen ze ook als er beneden of in de tuin word gerommeld? Of echt alleen als de deurbel gaat?
En begint er maar één hondje met blaffen of allemaal tegelijk?
Als er maar een hondje gaat blaffen, dan gaat de rest meedoen.
Ik heb niet erg veel met honden, maar ik ken wel iemand die precies hetzelfde heeft.
Zet ze vooral niet in een donkere ruimte, want dan voelen ze zich bedreigd doordat er iets in hun territorium rondloopt dat ze niet kennen. Laat de honden gewoon kennismaken met wie er binnenkomt, maar zorg wel dat diegene geen aandacht besteed aan de honden.
Wat ik alleen niet weet, is of de honden bang zijn voor de bel of ze het huisje willen bewaken.
Probeer af en toe met de honden voor de deur te staan en dan aan te bellen, kijken hoe ze dan reageren.

Ik hoop dat het lukt,

Lisa.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De enige manier om het af te leren is niet opsluiten/afzonderen of anti blafband,maar trainen,trainen en nog eens trainen totdat het je neusgaten uit komt.

De ene hond heeft het snel door en met de ander ben je iets langer bezig.
Kijk en let goed op wie de aanstichter is want dit is er meestal maar één,focus je op de aanstichter.
Zodra de bel gaat zorg je dat je je hond niet zo ver laat komen dat hij al helemaal over de rooie is,maar corrigeer hem door bijvoorbeeld een tikje met je vingers tegen de zijflank te geven,niet te hard,maar ook niet te zacht,het moet wel effect hebben zodat de hond jouw aandacht heeft en zorg er hierna direct voor dat de hond een paar meter van de deur blijft zitten,blijf dit net zolang herhalen totdat je dit resultaat hebt bereikt.

Ik weet niet hoe je honden verder zijn,luisteren ze verder goed en hoe gaat het als je buiten bent met ze?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Z512099
10 jaar geleden
Allez Maria, van mij een puntje. Dat tikje van jou, geen probleem mee, is nog altijd geen stroomtoediening. Toen mijn honden jong waren en ze blaften zei ik ferm : Stil! Waren ze stil dan gaf ik ze direct een snoepje. Dan zei ik : In de mand! Daar gaan ze dan direct in, ik zeg dan Braaf! Dat moet je inderdaad af en toe oefenen. En die honden vinden dat fijn want ze krijgen aandacht van hun baasje. Een hond ziet in ons een maatje en een leider. Als hij zelf moet leiden wordt hij ongelukkig, gaat hij blaffen en trekken aan de lijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je Z512099. Ik heb 3 bouviers opgevoed en dat zijn net de makkelijkste honden.:-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
net moet niet zijn.