hoe zorg ik ervoor dat mijn honden stoppen met blaffen als de deurbel gaat?

ik heb 2 honden 1 afvalbak (echt een goedzak) en 1 chihuahua kruising pincher, en om mijn pincher gaat het dan ook voornamelijk, mijn probleem is op dit moment dat als er iemand aan de deur staat en aanbelt. de honden beginnen te blaffen, ik snap dat dit oke is, want een hond hoort te waarschuwen. maar dan komt de visite binnen en wij wonen in een hobbywoning dat houdt in dat de woonkamer en ontvangst op de 2e verdieping is en de deur direct beneden los gaat, hoop dat jullie snappen wat ik daarmee bedoel, maar goed mijn honden blijven blaffen vooral de pincher, ook als de visite al binnen is. zelfs als ik het ben dan blaffen, volgens mij gewoon uit blijdschap. maar ik wil dus dat als ze de mensen heeft gezien dat ze rustig zijn en er mee ophouden. de kleine pincher heeft het zelfs zo ver geschopt dat als het vreemden zijn dus geen familie of vrienden maar een keer een klusjes man of iemand anders, hij grijpt in de broek(enkel) van die gene, ik heb al van alles geprobeerd met planten spuiten met water om hem af te laten schrikken maar ook de bench in en het negeren bij binnenkomst. heeft iemand nog andere tips ?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Dit is puur een rangorde probleem. Iedere hond mag waarschuwen. Waak en verdedigingshonden doen dat sneller dan jachthonden, maar evengoed mag iedere hond een signaal geven dat er iemand de roedel binnen wil. Tweemaal blaffen is genoeg om de leider van de roedel op de hoogte te stellen. Als de baas zegt "dank je, ik heb het begrepen", hoort de hond zijn plaats in te nemen en stil te zijn. Het is dus van het grootste belang dat je de honden leert om op hun plaats te gaan en te blijven zolang jij dat wilt. Dat moet je ze eerst grondig leren voordat er wordt aangebeld. Iedere dag even oefenen tot ze het feilloos uitvoeren. Pas van de plaats komen als jij ze dat zegt of daarvoor toestemming geeft. Iedere visite moet de hond negeren. De honden bestaan dus niet. Geen oogcontact, geen groet en geen aanraking en zeker niet naar de honden toelopen. Desnoods prik je tijdelijk al deze regels op de voordeur of in de hal waar men binnenkomt. De honden moeten bij binnenkomst van de 'vreemdeling' op de plaats blijven. Blaffen mag niet meer als ze tweemaal gewaarschuwd hebben. Doen ze dat niet dan breng je ze RUSTIG terug. Ze hoeven geen gedag te zeggen of de vreemde te benaderen. Dat is nergens voor nodig. Eventueel kan je ze na verloop van tijd en als ze gehoorzaam zijn blijven liggen, toestemming geven even kennis te maken, waarna ze weer terug gaan naar de plaats, of terug gebracht worden. Jij bent dus degene die de regie voert. Als het uit de hand loopt (zoals nu) ben je dus geen leider en doen de honden wat hen goeddunkt. Let op de aanstichter. Er is altijd een hond die het voortouw neemt. Als die onder de duim is, gaat de ander automatisch ook het goede pad op. SUCCES.

Als het probleem echt heel erg is, zou je kunnen denken aan een zogenaamde blafband. Je begrijp de werking: de hond draagt een band in huis en als er gebeld wordt en hij blaft krijgt hij een elektrische schok. Deze kun je instellen op sterkte. De bedoeling is dat de hond volledig wordt afgeleid van waar hij mee bezig is en, niet onbelangrijk, het niet koppelt aan de baas. Hij zal dan zelfs steun zoeken bij de baas, die hij immers vertrouwd. De bedoeling is om het vastgeroeste gedrag te veranderen. Als de hond in de gaten krijgt dat blaffen geen goed gevoel geeft, zal hij het achterwege laten. De band is dan niet meer nodig. Ik heb zelf ervaring met het jaaggedrag van onze, toen nog, jonge hond. Er was niets aan te corrigeren; hij ging steeds achter andere beesten aan. De band die hij om kreeg werkte perfect: hij weet nu dat eenden niet leuk zijn en is een heel gezeglijke hond geworden. Laat je wel goed inlichten over het omgaan met zo'n band. Succes!

Zodra de bel gaat en ze gaan tekeer, sluit ze, voordat je opendoet, onmiddellijk op in een andere kamer met de deuren dicht en negeer het verder helemaal. Ze houden vanzelf wel een keer op met blaffen in een kamer waar verder niemand is en ook niemand meer komt kijken. Het zit ook wel in de aard van dit soort kleine hondjes in de trant van: ik ben dan wel klein maar pas op, ik laat wel van me horen, je kan toch niet om mij heen. Zoiets dus haha. Ik persoonlijk hou niet van een anti- blaf band, het geeft een stroomstoot in de nek waarvan je de sterkte van de schok zelf kan regelen. Ik zie dit in de categorie van martelwerktuigen net zoals die stalen anti trek halsbanden met die puntige prikhaken naar binnen gericht die zich dan in het strottenhoofd drukken.

Een hond is een roedeldier. De grofste gedragsstraf die je een hond kunt geven is isoleren in een (donkere!?) kamer, en het dier dan daar laten zitten tot het vanzelf stil is, en dat allemaal als "beloning" voor instinctief waak- en beschermgedrag? Ik wil in deze vraag niet escalerend reageren, maar hier worden essentiële zaken omgekeerd. Een simpele lichte (elektrische) prikkeling, die minder pijnlijk is dan de corrigerende nekbeten bij honden onderling (van ouder naar jong en van alfa naar betahond), worden hier afgedaan als mishandeling, terwijl het voor een hond zeer beangstigende en tegennatuurlijke uitstoten uit de roedel wordt gepropageerd. Een hond opsluiten in een donkere kamer om natuurlijk en instinctief gedrag af te leren is zware geestelijke dierenmishandeling.

Jouw honden zijn erg waaks, ze willen het huisje en het baasje goed bewaken. Blaffen ze ook als er beneden of in de tuin word gerommeld? Of echt alleen als de deurbel gaat? En begint er maar één hondje met blaffen of allemaal tegelijk? Als er maar een hondje gaat blaffen, dan gaat de rest meedoen. Ik heb niet erg veel met honden, maar ik ken wel iemand die precies hetzelfde heeft. Zet ze vooral niet in een donkere ruimte, want dan voelen ze zich bedreigd doordat er iets in hun territorium rondloopt dat ze niet kennen. Laat de honden gewoon kennismaken met wie er binnenkomt, maar zorg wel dat diegene geen aandacht besteed aan de honden. Wat ik alleen niet weet, is of de honden bang zijn voor de bel of ze het huisje willen bewaken. Probeer af en toe met de honden voor de deur te staan en dan aan te bellen, kijken hoe ze dan reageren. Ik hoop dat het lukt, Lisa.

De enige manier om het af te leren is niet opsluiten/afzonderen of anti blafband,maar trainen,trainen en nog eens trainen totdat het je neusgaten uit komt. De ene hond heeft het snel door en met de ander ben je iets langer bezig. Kijk en let goed op wie de aanstichter is want dit is er meestal maar één,focus je op de aanstichter. Zodra de bel gaat zorg je dat je je hond niet zo ver laat komen dat hij al helemaal over de rooie is,maar corrigeer hem door bijvoorbeeld een tikje met je vingers tegen de zijflank te geven,niet te hard,maar ook niet te zacht,het moet wel effect hebben zodat de hond jouw aandacht heeft en zorg er hierna direct voor dat de hond een paar meter van de deur blijft zitten,blijf dit net zolang herhalen totdat je dit resultaat hebt bereikt. Ik weet niet hoe je honden verder zijn,luisteren ze verder goed en hoe gaat het als je buiten bent met ze?

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100