Hoeveel kwaliteitsvoer per dag aan mijn kat geven (droogvoer)?

Hej!

Op aanraden van jullie heb ik voor m'n 2 kittens (7maanden) een 4kg pak Royal Canin Fit aangeschaft :)

Dat veranderen we later naar Royal Canin Indoor (katten komen bijna nooit buiten).

Nu, het probleem is, m'n poezen zijn allebei gesteriliseerd. De ene heeft haar gewicht behouden, de andere is dikker geworden. M'n dierenarts haar katten (2 bengaalse) heeft juist hetzelfde probleem en die zei me dat ik me er niet te veel van moest aantrekken (ter info: M'n kitten is geen obesitas-geval hé, ze is gewoon wat dikker dan andere).

Nu, op de ommezijde van het pak van Royal Canin staat 40G per dag (40G is ongeveer gelijk aan 2 handen vol kattenvoer).
Dus ik geef ze nu 2 handen vol s'ochtends, en 2 handen vol s'avonds. Wat dus uitkomt op 80g, 40 voor elks.

Het probleem echter is zoals in m'n vorige topic ook al stond. De katten eten die 40g in 5 minuten leeg. Volgens Royal Canin heeft m'n kat dus alle voeddingsstoffen binnen voor heel de dag. Kan het dan kwaad dat het bakje
het meerendeel van de dag leegstaat?

Wil gerust bijgeven zodat ze kunnen blijven eten, maar dit voer is niet bepaald van de goedkoopste en wil toch niet dat het voer in een week op is i.p.v. 1,5 maand...

Jullie tips? 80g per dag of hun laten eten totdat ze zelf genoeg hebben?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Het is het beste als een kat kan eten wanneer hij wil: katten eten zo'n 15 tot 20 keer per dag een hapje.
Na 3 uur is hun maagje leeg, en zijn ze wel weer toe aan een nieuw hapje.

In plaats van het voer te beperken, kan je beter de natuurlijke situatie nabootsen, en ze laten werken voor hun eten.
Verstop hun brokjes, en laat ze in de weer gaan met voerpuzzels.
Die zijn voor veel geld te koop, maar ze zijn ook makkelijk zelf te maken van wc-rollen, wasbollen, tissuedozen etc.

Bijkomend voordeel is dat je katten zo niet snel te dik zullen worden, en zich bovendien niet snel zullen vervelen.
Rieneke1