Wat kan ik doen als de hoefsmid de paarden mank kapt waar ze nu al 10 maanden last van hebben???

ongeveer 10 maande terug had ik een hoefsmid die al mijn paarde mank kapte, dus het zijn er 6, ze konden gewoon niet meer gaan het waren rampen voor de paarden en vooral die pijn, een er van is er erg aan toe en heeft nog heel veel last er van, maar het koste mij al een bom geld aan medicatie,,, en stuurde al aangetekende briefen maar hij reageert gewoon niet, ik bel hij neemt niet op, maar ik wil mijn onkosten terug,, hoe los ik dat op, hij woont in amel, wat ik ook onderneen niks helpt,, maar mijn paard heeft nog altijd veel pijn en die anderen kunnen nog altijd problemen krijgen van hoefbevangenheid als het jonge gras uit komt door dat ze veel te kort stonde, tot aan het leven, en heel krom maar niet met het been mee gewerkt de stand van het paard, wat kan ik daar nu alles aan doen en hoe los ik dat op, en hoe krijg ik mijn onkosten terug hij strijd gewoon alles af terwijl ik getuigen heb die hier waren, en trouwens werkte toen nog in't zwart en had geen verzekering,,, ik hoop dat jullie een antwoord weten,
GR Sonja

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel sterkte!

Antwoorden (8)

Kijk of er in jouw stad/dorp een wetswinkel zit en leg de ellende die hij veroorzaakt heeft daar eens voor.Dit zijn juristen en deze kennen de wet beter dan dat wij dat weten ,en zij kennen de te bewandelen wegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb hier totaal geen ervaring mee,maar wat zegt de dierenarts hierover,wil hij een onkosten verklaring op stellen,waar in ook staat dat het door slechte verzorging hoefsmid komt.
Als dat nl is kun je vlgs mij hulp vragen van de rechtswinkel,deze is in veel gevallen gratis,je zou in iedergeval daar eens advies kunnen vragen,en de hoefsmid eens dreigen met een advocaat,wil echter de dierenarts niets op papier zetten,trek je vlgs mij helaas aan kortste eind,en blijft het jouw woord tegen het zijne.
Ik wens je heel veel succes en veel beterschap voor je paarden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij stelt schade te hebben geleden door de hoefsmid en je wilt de schade op hem verhalen. Dan zul je aan moeten tonen dat je schade hebt, dat de hoefsmid niet aan zijn verplichting heeft voldaan en dat de schade het gevolg is van de behandeling door de hoefsmid. Het lijkt mij moeilijk aan te tonen dat de hoefsmid zijn werk niet goed heeft gedaan. Dan zul je al met een verklaring van een andere hoefsmid moeten komen of met een (geschreven) verklaring van de manegehouder bijvoorbeeld dat de paarden niet kreupel liepen voor het bekappen en dat ze wel kreupel waren nadat hij ze had bekapt. Dan moet je aantonen dat jouw onkosten noodzakelijk waren om de kreupelheid te verhelpen. Ook dat is niet gemakkelijk aan te tonen. Je kunt wel zelf procederen zonder advocaat als je schade onder een bedrag van € 5.000,- blijft. Dat drukt de kosten enorm. Vraag even om hulp bij een deurwaarder. Deze zal een dagvaarding voor jou moeten uitbrengen.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vraag je veearts om hulp. Die kan verklaren dat de paarden daadwerkelijk veel te kort bekapt zijn. Als die niet wil meewerken (wat mij stug lijkt als het zo erg is) dan kan je altijd nog een andere veearts bellen.
Stuur de hoefsmid aangetekend een brief met je klachten en eventueel een kopie van de verklaring van de dierenarts.
En wat al is gezegt rechtshulp inschakelen. En als deze hoefsmid echt zulk slecht werk heeft afgeleverd zou je ook de dierenbescherming eens kunnen bellen. Want zo een man zou dan absoluut zijn werk niet meer mogen doen.

Laat je paardje in het begin van het grasseizoen niet vol op het land staan. Ik weet niet of je ze binnen kan zetten zodat ze bv maar een paar uurtjes buiten staan. En zet een kleiner stuk land af zodat ze zich niet meteen helemaal vol kunnen eten aan gras maar iedere dag wat krijgen. Dan telkens als het stuk kaalgegeten is weer een nieuw stukje erbij.
Aponi
13 jaar geleden
misschien hebben jullie een rechtsbijstands verzekering dan zet hun op deze zaak
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat een boerel#l zeg!!

ten eerste alle rekeningen van de arts bewaren en deze een verklaring laten schrijven wat de oorzaak is van de kreupelheid.

vervolgens moet je kunnen aantonen dat de hoefsmid zijn diensten aanbod als hoefsmid, of liet blijken dat ie hoefsmid was (ken je meer mensen die hun paard hebben laten bekappen of beslaan door deze man?)

schrijf op wanneer je hem hebt geprobeerd te bellen (dag tijd, datum) en maak hier eventueel een back up van met de computer (zodat je het uit kan printen)
vraag of de getuigen een verklaring willen schrijven van hetgeen ze hebben gezien.

vanaf vandaag alleen contact via een aangetekende brief.
geef aan wat het probleem is, doe een kopie van de bevindingen van de dierenarts erbij en geef aan dat je hem hiervoor aansprakelijk stelt.
geef hem 2 weken om te reageren. doet ie dit niet nog een keer een herinnering (wederom aangetekend) en zeg hierbij duidelijk dat het om een LAATSTE kans gaat om te reageren binnen een week.
doet ie dit niet heb jij al het mogelijke gedaan, kansen genoeg geven en aan je verplichtingen voldaan en kan je een advocaat in de arm nemen.

omdat jij beweerd dat de hoefsmid de oorzaak is zal je dit moeten gaan bewijzen.
probeer dus ook aan te tonen dat de paarden voor het bekappen geen problemen hadden met hoeven en pezen, en dat de stand van de hoeven prima was. misschien zijn er nog nota'ss van de hoefsmid voor deze klungel?

paarden kunnen een paar weken moeite hebben met lopen als ze te kort bekapt zijn, of de hoeven/tenen zo lang waren dat na het bekappen een andere stand van de pezen moeilijkheden met lopen veroorzaken.

alle paarden kunnen hoefbevangen worden. een vette weide is hier 1 van de oorzaken van.
is je paard eenmaal hoefbevangen neem dan een gespecialiseerde hoefsmid.

succes, natuurlijk ook met je paardjes!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik wil wel proberen of ik op mail kan krijgen of ie nog steeds een zogenaamde hoefsmid is of zich zo voor doet.
(woon ik toevallig in de buurt heb wat paarden en zoek een hoefsmid) als het lukt kan ik het je doormailen, en jij het uitprinten als bewijs. doe me anders ff een PB hierover
Beste Sonja,

Wat verschrikkelijk dat je paarden mank gekapt zijn en dat de hoefsmid niet eens zijn verantwoordelijkheid wil nemen. Het klinkt in ieder geval wel als een typisch geval voor het aansprakelijkheidsrecht, en je staat denk ik flink sterk. Voor wat extra advies is het inderdaad verstandig naar een Juridisch Loket of Rechtswinkel te gaan. Er zit er altijd wel 1 in de buurt, en anders zijn ze vaak ook telefonisch bereikbaar. Maar een advocaat is in deze situatie uiteindelijk wel een must denk ik. Misschien kan een site als www.advocatenvinder.nl je helpen bij het vinden van een advocaat op het gebied van aansprakelijkheidsrecht. Ook zou ik daar even het artikel over gesubsidieerde rechtsbijstand lezen. Mocht dat heel toevallig aan de orde zijn, dan scheelt dat toch een hoop kosten.

Heel veel sterkte in ieder geval!

Groet,

Nina
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi Sonja,
Wat vreselijk en zeker zeer pijnlijk voor je paarden het is een schande dat dat soort prutsers rondlopen en zich uitgeven voor hoefsmid, je mag al heel blij zijn als je paarden hier psychisch niets aan over hebben gehouden, zelf heb ik een paard gehad die zich niet liet bekappen door nare ervaringen in het verleden met heel veel geduld en zelfs met gevaar voor zijn leven zijn mijn hoefsmid en ik jaren bezig geweest om het vertrouwen weer enigzins terug te geven, maar dat terzijde, heb je van de NVvh gehoord, de (Nederlandse vereniging voor hoefsmeden) kijk eens wat hun voor jouw kunnen beteken.
Hier onder vind je de website, ik wens je veel succes met het aanpakken van deze charlatan En hopelijk kan je andere veel leed besparen .
Groetjes en succes Karin