Het eruit zuigen, of naar het ziekenhuis (eerst bellen).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zo snel mogelijk naar de dierenarts toe!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een steek van een bij of wesp is net als bij een mens bij een hond ook geen pretje. Er kan een flinke rode zwelling ontstaan die behoorlijk pijnlijk kan zijn. Het verwijderen van de angel uit die behaarde hondenhuid is meestal een onbegonnen zaak. Bovendien is de steekplek behoorlijk gevoelig en ziet je hond je dus al aankomen. Het is gelukkig geen ramp als de angel blijft zitten. Hij komt er na verloop van tijd vanzelf uit. Meestal is het ergste leed na een paar uur weer geleden.
Vervelender wordt het als de bij in de neus gestoken heeft. Het voorhoofd kan dan ook flink opzwellen en door zwelling rond de ogen kan de hond niet meer uit zijn ogen kijken. De dierenarts kan dan eventueel een injectie met corticosteroïden geven om de zwelling sneller te laten verdwijnen.
Het kan zijn dat je hond allergisch is voor bijen- of wespensteken. Gelukkig komt dit zelden voor. Je bemerkt al heel snel na de steek een reactie. Je hond kan duizelig en/of misselijk worden, gaan overgeven of ademhalingsproblemen krijgen. Het is dan zaak snel een dierenarts te vinden want de hond kan zelfs in shock raken.
Een steek in de mond, keel, hals of op de stembanden kan ook gevaarlijk zijn. De zwelling kan zo heftig zijn dat ademhalen niet meer mogelijk is. Om dit enigszins te voorkomen, kun je een koude natte lap met ijsklontjes rond de nek doen. Verder moet je zo snel mogelijk een
dierenarts vinden. Lukt dit niet klop dan aan bij een huisarts.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niets. Gewoon even opletten of de hond geen rare reacties geeft. Als dit zo is, direct naar de dierenarts.
Ook bij het steken in de bek, even naar laten kijken.
Verder worden honden wel eens vaker gestoken zonder dat ze een centje pijn hebben hoor (nou ja...)
Mijn hond stak haar kop in een holle boomstam en kreeg een hele horde wespen achter d'r kont aan. We hebben samen een stuk lopen rennen tot ze niet meer achter haar aan kwamen en toen heb ik een stuk of 5/6 wespen uit haar vacht moeten plukken aan de achterkant bij d'r staart. Ik liep toen midden in het bos en kon ook niet snel bij de dierenarts zijn. Ben wel direct naar huis gegaan, maar ze heeft er verder niets van overgehouden. Dus geen paniek.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niks aan doen, goed in de gaten houden of het gestoken gedeelte dik word of ze moeilijker adem haalt.
Zou wel zorgen dat je weg kan, dus niet volop het bos in, maar naar huis en indien nodig vervoer regelen.
Als je van een eerdere keer weet dat je hond allergisch is kan je altijd cetirizine bij je hebben, dit gelijk geven en alsnog naar een da.