ik heb een aquarium van 60 bij 30 bij 30 maar het water wordt zo gauw troebel. wat kan ik hieraan doen?

Ik heb 5 guppies, 3 sluimerstaarten en 2 doorzichtige meervallen, met wat echte plantjes een pomp met filter. Temperatuur is tussen de 20-25. Geef ze niet te veel te eten voor zover ik weet

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K
Ritsuka
10 jaar geleden
is dat niet te veel vissen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb je veel licht op/in je aquarium ?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Of het te veel vissen zijn geen flauw idee. Heb hier geen ervaring mee, maar begin door te krijgen dat ik wat dingen niet goed heb gedaan. Begreep dus dat ik de aquarium niet direct met vissen moet volgooien maar eerst een week of twee zonder vissen had moeten laten staan. Wat de meervallen betreft het zijn die doorzichtige en die doen niets bijzonders dus dat kan het niet zijn denk ik. Filter heb ik pas verwisseld. Het begon pas toen die 3 sluimerstaarten er in kwamen, maar goed ik ga alles wel nalopen. In ieder geval nog bedankt voor alle reacties, want probeer de vissen wel goed te verzorgen, maar moet wel weten hoe.

Antwoorden (4)

Het kan dat de filterpomp minder krachtig is geworden. In begin filter de pomp met volle kracht, maar als er vuil in terecht komt word de kracht steeds minder. Bijvoorbeeld filterwatten raken snel vervuild. Die kan je dan lichtjes uitknijpen en terug hergebruiken.

Wat ook kan, is dat ergens onder een steen of sier hout zich vuil ophoopt. Meestal in hoeken en onder decoratie hoopt het op.

De bodem kan ook beginnen te rotten, afhankelijk van hoe oud je aquarium is. Een voedingsbodem gaat maar een enkel jaartje mee.

Droogvoer bevuilt het water meer dan diepvriesvoer. Je kan proberen wat meer af te wisselen in verschillend voer.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens mij zijn de twee meervallen de boosdoeners. Meervallen hebben 2 paar baarddraden, daarmee sporen zij voedsel op in de bodem. Zij zijn daar volledig op gebouwd, heel de dag woelen zij in die bodem in uw niet al te groot aquarium. Zo verspreiden zich duizenden kleine partikeltjes zich in het water, wat troebelheid veroorzaakt. Ik zou de meervallen verwijderen en zien wat dat geeft, geef vooral spaarzaam voeder aan de andere vissen, vooral met droogvoer oppassen. Hou een matige visbezetting aan en u zult zien dat alles goedkomt❗️

Toegevoegd na 27 minuten:
Afbeelding van zo'n woelertje.

Toegevoegd na 28 minuten:
Afbeelding van zo'n woelertje.
Plaatje bij antwoord
Z512099
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er staat niet eens in de vraag dat het om pantsermeervallen gaat. Bovendien houden deze dieren de bodem proper, wat beter is dan dat zelf te doen.
Z512099
10 jaar geleden
Ik heb ook nooit beweerd dat het om Panstermeervallen gaat, ze komen wel het meest voor in onze aquaria. Ik blijf erbij dat 2 zo' n woelers het water serieus bevuilen en zo het filter systeem zwaar belasten, waardoor de inhoud daarvan sneller moet worden gereinigd. Het vermogen om het giftige nitriet dat de vissen produceren te verwerken gaat dan teloor. De beste oplossing voor dit kleine aquarium is een matig visbestand aan te houden. M.i. is een eenvoudig weghevelen van het bodemvuil veel efficiënter.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wel als je zegt dat ze 2 baarddraden hebben. En het filter zwaar belasten??? Waar dient het filter dan voor? In een goed filter zit eerst mechanisch filtermateriaal en daarna biologisch filtermateriaal zodat dat 2de niet vervuild raakt. Als de vissen de bodem omwoelen en dat vuil richting filter gaat wordt dat dus tegengehouden door het mechanische filtermateriaal. Het enige wat daardoor gebeurt is dat de doorstroming minder wordt maar dat is net goed!! Hoe trager hoe beter! Want hoe trager het water door het filter gaat hoe meer tijd de bacteriën hebben om de nitrificatie te voltooien. Dus je conclusie dat deze daaronder zou leiden klopt niet. Door het zelf afhevelen van bodemvuil neem je in feite voeding weg van de bodem, zowel voor vissen, planten als bacteriën! En dat is ook niet goed. Mits goed aangepakt kan zo'n klein aquarium bovendien een redelijk visbestand aan. Dus het daarop steken is niet helemaal correct. Wel mag het visbestand niet te snel worden uitgebreid. Want dan krijg je inderdaad problemen.
3 mogelijkheden:

1. Je hebt materialen in het aquarium die hier niet in thuishoren en de bijhorende vervuiling veroorzaken.
2. Je hebt onvoldoende echte planten.
3. Je verzorgt deze planten niet goed.

Test je waterwaarden eens, dan kan je meteen al zien of 2 of 3 de oorzaak zou kunnen zijn. Zorg niet alleen voor voldoende plantenvoeding maar zorg ook voor voldoende CO2. Als de vissen daar niet voor zorgen moet je zelf voor (bio)CO2-dosering zorgen. In de winkel vind je pH-testers en carbonaathardheidstesters. Uit beide waarden kan je je CO2-gehalte bepalen.

Test ook je nitraat en fosfaatgehalten. Deze bedragen resp. best 15 en 1 ppm. Zijn ze te laag, dan hebben de planten te weinig voeding. Zijn deze te hoog, dan zuiveren je planten het water onvoldoende waardoor deze zich ophopen. Dat kan komen omdat je te weinig planten hebt, of omdat je een andere voedingsstof de bottleneck is.

Staat je aquarium er pas? Dan kan dit normaal zijn en verdwijnt het vanzelf. Je bacteriecultuur in het water en in het filter is zich dan aan het vormen. Let er bij die filter wel op dat die niet te snel stroomt! Bij een aquariumfilter geldt: hoe trager de doorstroming hoe beter. Gaat het te snel, dan hebben de bacteriën namelijk niet de tijd om het water te zuiveren.

Bij de bronnen wat tips over resp. controle van de waterwaarden,
belang van aquariumplanten en plantenbemesting:
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Planten halen toch nitraten en fosfaten uit het water, die ze als voedingsstoffen gebruiken. Dat is dus een zuivering, me dunkt.
Je aquarium is wel heel erg klein voor zoveel vissen.
Mogelijk heb je ook te snel er vissen in gedaan.
Eigenlijk moet je een aquarium eerst aanplanten met de juiste planten.
Als die na enkele weken goed aan de groei zijn, ga je die toppen en weer stekken, pas dan zet je enkele visjes in je bak.
De vissenpoep ( mest) wordt door de bacteriën( substraat en filter) weer afgebroken en ongezet in voeding voor de planten, die daarna nog sneller gaan groeien.
Als dat gebeurt, kan je wat meer visjes in je bak zetten.

Ergens is deze kringloop van vissenpoep naar plantenvoeding ernstig verstoord.
Dan ontstaat er een overschot aan o.a. meststoffen en de vorming van giftige bijproducten, die uiteindelijk je planten en vissen kunnen doden.

Wat nu te doen? Iedere week een derde van het water verversen, zorgen voor ruim voldoende echte zuurstofplanten, voldoende licht boven de bak, vuil van de bodem afhevelen, heel weinig eten geven.

Beter is een grotere bak te kopen, pas dan zal je er veel plezier aan beleven, nu alleen maar ergernis!