ik heb 10 guppy's in een aquarium van 20 liter. Is dat te veel?

Ik las dus op internet dat je niet te veel guppy's moet nemen alleen in heb er 10 in een aquarium van 20 liter. De afmetingen waren iets van 39x25x25 zoiets dan. Maar zijn dit te veel guppy's? Want ze zijn echt heel erg klein, maar iets van 3 cm per stuk :$

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
26.9K

Antwoorden (3)

Als ze 3 cm zijn kan het nog net, maar niet meer bijzetten...Zet er een luchtpompje bij en als het kan een filtertje. Pas op met teveel voeder geven, probeer het vuil weg te hevelen, staan er planten in ?
Z512099
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
jaa er staan 5 plantjes in, een pompje en een verwarminkje. en trouwens ook een leuk budabeeldje!
Z512099
10 jaar geleden
Dat ziet er goed uit, succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een luchtpompje en plantjes. Al geen optimale combinatie...
Z512099
10 jaar geleden
Laatste reactie aan DatEneMiejse: die Guppies van 3 cm zullen morgen al niet 6 cm zijn , zijn het mannetjes en vrouwtjes ? Dan gaan ze inderdaad veel jongen maken, doe de vrouwtjes misschien weg of zet ze in een ander bakje. Geef ze matig eten, ze moeten het binnen de paar minuten ophebben, zorg dat het water helder blijft, ze mogen niet luchthappen. Dat budabeeldje vind ik cool...
10 guppy's kunnen nog net.
Maar ze planten zich gauw voort.
Als je er meer als 15 krijgt zou ik er wel een aantal verkopen ofzoiets dergelijks.

3 Cm kan volwassen zijn..

De guppy, ook wel missionarisvisje of miljoenenvisje genoemd, is een eierlevendbarende tandkarper. De "gup" is wereldwijd het meest populaire aquariumvisje. De mannetjes worden gemiddeld 4 en de vrouwtjes 6 cm lang. De meeste guppy's leven 2 à 3 jaar maar in gevangenschap vaak slechts een half tot twee jaar. Er zijn weinig guppy's die ouder dan 5 jaar worden. Mannetjes worden aanzienlijk minder oud: 3 à 4 maand.

De guppy is zeer vreedzaam tegenover andere vissen. De mannetjes zijn wel constant bezig om de vrouwtjes te bevruchten. Men doet er verstandig aan om per mannetjesguppy drie vrouwtjesguppy's te houden, omdat anders de vrouwtjes constant worden opgejaagd, wat stress veroorzaakt. Te veel stress kan bij guppy's leiden tot ziekten en uiteindelijk de dood. De optimale aquariumtemperatuur ligt tussen de 23 en 25 graden Celsius

Wanneer de mannetjes continu achter de vrouwtjes jagen krijgen de vrouwtjes last van stress. De enige manier om dit te vermijden is ervoor te zorgen dat er ongeveer 3 keer meer vrouwtjes gehouden worden dan mannetjes.

Vrouwtjes kunnen van een bevruchting verschillende worpen produceren. Zo kan het voorkomen dat een vrouwtje nadat ze al een half jaar niet meer met een mannetje in hetzelfde aquarium heeft gezeten toch nog een nest heeft. Dit is vervelend als je gericht wilt kweken. In dat geval is het daarom een goed idee om vader met dochter te laten paren. De maagdelijke dochter zal zich bovendien makkelijker laten bevruchten.

ik hoop dat je hier wat aan hebt
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"Vrouwtjes kunnen van een bevruchting verschillende worpen produceren. Zo kan het voorkomen dat een vrouwtje nadat ze al een half jaar niet meer met een mannetje in hetzelfde aquarium heeft gezeten toch nog een nest heeft. Dit is vervelend als je gericht wilt kweken. In dat geval is het daarom een goed idee om vader met dochter te laten paren. De maagdelijke dochter zal zich bovendien makkelijker laten bevruchten." Ik dacht: tiens, ik herken dit stukje... Logisch, aangezien ik het vorig jaar zelf geschreven heb. Een bronvermelding zou voortaan dus wel fijn zijn!!!!! Bij deze: http://nl.wikipedia.org/wiki/Guppy
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sorry Daki was ik vergeten.
Hoeveel guppen je hebt maakt minder uit. Dat moet je vooral zelf bepalen en is minder afhankelijk van de exacte afmetingen van je aquarium.

Wat wel buiten kijf staat is dat je aquarium veel te klein is voor je guppen als ze volwassen worden! De vrouwtjes kunnen 6 cm worden. Dus ik ga er van uit dat jou guppen inderdaad nog niet volgroeit zijn. Guppen hebben in feite een aquarium nodig met minimum 60 cm lengte. Eens ze volgroeid zijn zullen ze in jou aquarium veel te weinig zwemruimte hebben (al zou je slechts 1 guppy hebben) en dat is veel erger dan die overbevolking waar je voor vreest.

Wat bedoel je overigens met 'pompje'? Een filterpomp? Goed dan, een filter is een must! Een luchtpomp? Je planten moeten het water kunnen zuiveren en hebben daarvoor ook voedingsstoffen nodig. De belangrijkste voedingsstof is CO2. Een luchtpomp verdrijft net die CO2 uit het water. Nu kan het zijn dat er in je aquarium meer CO2 geproduceerd wordt dan er wordt verbruikt, maar die kans is klein. Controleer de pH maar eens. Waarschijnlijk erg hoog. (beter: controleer ook de carbonaathardheid en neem er een CO2-tabel bij) Luchtpompje uitschakelen dus en je planten en vissen een plezier doen!