Als een langharige cavia klitten heeft en je knipt ze eruit, groeit het haar dan weer aan?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3K

Antwoorden (2)

Ja, hoor dat groeit weer aan, je hoeft cavia's niet te borstelen of kammen, cavia's verzorgen hun eigen vacht. Klitten kun je wegknippen, maar pas wel op dat je niet in de huid knipt, klitten zitten vaak dicht bij de huid en het is moeilijk te zien waar de huid begint.

Toegevoegd na 17 minuten:
Ik denk dat er toch een foutje staat op de grote caviasite, op andere sites staat dat de langharige cavia, juist regelmatig geborsteld moet worden, zelfs iedere dag in de meeste gevallen.
Heb ik het toch goed gedaan bij mijn cavia :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat vreemd crea want langharige cavia's moeten regelmatig geborsteld worden om juist de klitten tegen te gaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik deed het ook altijd, maar de cavia had er een vreselijke hekel aan en deed moeite te ontsnappen. Luid piepend onderging hij het proces.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat kan als de caaf het niet gewend is van jongs af.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik had hem vanaf een maand of 3.
Langharige cavia's moeten vaker geborsteld worden dan kortharen, om te voorkomen dat ze klitten krijgen. Bij haar klitten kan je voorzichtig het haar afknippen, dit groeit vanzelf wel weer aan. Let wel, het duurt lange tijd voor het haar weer zijn uiteindelijke lengte heeft.

Je kan ook een speciale dieren shampoo halen in dierenwinkel, waar het haar soepel en zacht van gaat worden en een beetje vettig. Dan zijn kleine klitten nog wel met de hand eruit te halen, maar het makkelijkste blijft de schaar.