Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mijn kat zijn gedrag is veranderd, hoe kan dit?

Mijn kat (gecastreerd) is 13 jaar, altijd lief geweest, geen problemen. Maar het lijkt wel alsof hij over mij heen wil lopen.. Hij kijkt mij doordringend aan, waarnaar ik terug kijk en hij wel weg kijkt. 's nachts als hij op bed springt besluipt 'ie mij en krabt en bijt mij in het gezicht, het is niet echt een aanval maar wel met nagels. Als ik een geluidje maak waardoor ik hem roep dan springt hij ook op mij af.
Mijn bed staat in de woonkamer dus ik kan niet voorkomen dat hij op bed springt, eerst viel hij in slaap in mijn armen en kon ik hem de hele tijd kusjes geven en nu pakt ie mij in het gezicht.. Hoe kan dit? Ik vertrouw hem niet meer en dat voelt hij denk ik. Ook bijt hij soms zachtjes in mijn arm of wang als ik in de weg lig.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
939

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Ik raad je dringend aan een bezoek te brengen aan de dierenarts: een gedragsverandering heeft meestal een medische ondergrond.
Bij een overmatige werking van de schildklier bijvoorbeeld, wordt de kat vaak als "vals"gezien.
Sowieso kan een goed onderzoek geen kwaad, gezien je kat inmiddels toch echt tot de senioren behoort.
(Lees meer...)
Rieneke1
10 jaar geleden
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Ik ben benieuwd wat de DA zegt, ik vind die verandering ook vreemd, ik hoop dat het goed komt. Ik hoop dat hoihoujonmd laat weten hoe het gegaan is.
Het dier kan veranderingen in de hersenen hebben door de ouderdom, vergelijkbaar met dementie, maar ook kan hij een tumor hebben. Waarschijnlijk heeft het dier een ziekte/aandoening waardoor het gedrag zo veranderd is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wanneer er geen medische oorzaak is kan het verstandig zijn een kattengedragstherapeut in te schakelen. Deze kan helpen het gedrag van de kat te verklaren en bij te sturen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding