zo er iets mankeert, wat kan er dan mis zijn met een akita inu dat deze bij opname in een asiel gelijk afgemaakt zou worden?

een teef die hoogzwanger zwervend op straat bij opname in een asiel gelijk afgemaakt zou worden? de hond werd door degene die haar redde geadopteerd. diezelfde avond/nacht begon de bevalling... 3 pups.

Toegevoegd na 2 dagen:
hartelijk dank voor alle reacties !

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Agressie.. daar denk dan aan. Verder begrijp ik je vraagstelling niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
áls er iets mis is, wát kan er dan mis zijn ?

Het beste antwoord

in nederlandse asiels worden dieren ingeslapen als ze zodanig ziek of gewond zijn dat er geen uitzicht is op dierwaardig herstel.
ook dusdanige gedragsproblemen dat een dier nooit geplaatst kan worden kunnen een reden tot inslapen zijn, maar daar gaat een test aan vooraf.
nederlandse asiels hebben, itt belgische, een no-kill beleid.
Rieneke1
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In deze periode zitten asiels vaak overvol. Dan moet soms een keuze gemaakt worden en dan worden de 'slechtste' exemplaren (met het minste kans op herplaatsing) 'verwijderd'. Over het beschreven geval: Wie zit er te wachten op vier honden tegelijk? Met pups van onbekende afkomst. Het beleid om zelfs zeer oude, slecht gesocialiseerde, agressieve honden te herplaatsen is mijns inziens niet verstandig: je zadelt mensen op met moeilijk opvoedbare honden, en de hond gaat ook vaak geen makkelijke tijd tegemoet.
Geef zo'n hond een dierwaardig einde en maak ruimte voor honden die een gezin blij en gelukkig kunnen maken (en zelf ook gelukkig kunnen worden). Niet iedereen is een Cesar die in een week een hopeloos geval kan omtoveren tot een sociale huishond.
Rieneke1
11 jaar geleden
asiels die vol zitten hanteren een opnamestop; er worden geen plaatsbare dieren ingeslapen om ruimte te maken voor nieuwe binnenkomers.
blijkt een dier moeilijk te plaatsen, dan ruilen asiels soms dieren om ze een betere kans te geven.
het beleid om oude dieren te plaatsen is terecht, die maken vaak een goede match met oudere mensen. slecht gesocialiseerde agressieve honden worden idd vaak ingeslapen zoals ik al zei; deze dieren zijn niet plaatsbaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@adrie en @rieneke: heb het expres er niet meteen bij gezet. dit voorval gebeurde in de u.s.a. en inderdaad met later cesar millan er bij voor de pup(reu), die na ongeveer een jaar oncontroleerbaar werd.
ik weet iets van akita inu's maar meteen afmaken....
Rieneke1
11 jaar geleden
ah oke, nav je vraag ben ik uitgegaan van de situatie in nl.
in sommige landen zijn ze wel erg makkelijk met laten inslapen :(
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
akita's zijn honden met een hoge bijtgrens, en worden helaas niet zelden maar van de hand gedaan omdat men niet waar men aanbegint. het zou dus kunnen dat deze teef ernstige 'gedragsproblemen' heeft, en zulk agressief gedrag vertoont dat er een hele kleine kans is op herstel, en/of het dier moeilijk te plaatsen is met alsnog de nodige risico's door het gedrag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
en test is 1 ding (helaas)
m.i. kan er na het vaststellen veel meer (beter?) gewerkt worden met deze dieren zodat ongewenst gedrag zodanig word omgebogen naar 'normaal/gezond' gedrag dat dit helemaal geen beperkende factor meer is w.b het herplaatsen. of het aan de tijd ligt, de ruimte (vakantie komt er weer aan....) en uiteindelijk een kwestie is van geld, of dat het aan de kennis ligt weet ik eigenlijk niet.... teveel moeilijke honden krijgen vandaag de dag nog een spuitje om in te slapen helaas........
Rieneke1
11 jaar geleden
denk dat het toch een geldkwestie is vaak, euca.
'verder werken gedragstherapeuten vaak niet alleen aan het gedrag van het dier, maar ook aan dat van het baasje.
in een asielsituatie blijft het toch een te groot risico vrees ik.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
yep i know. :-( wil men het een kans van slagen geven het is heel intensief en (afhankelijk van een baasje) vaak geen kortdurend en simpel project. jammer, maar ook voor de mensen die zich hier wel voor inzetten puur overmacht.
het risico moet en mag ook zeker niet verwaarloods worden. zo jammer en sneu (lastig te verkroppen) als de opties er zijn maar niet haalbaar gemaakt kunnen worden, om welke reden dan ook.....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In het asiel waar ik werk als vrijwilleger staan ze met zo'n injectie ook spijtig genoeg te snel klaar hoewel er aan sommige wel gewerkt kan worden denk ik ofwel een hond die te lelijk doet in z'n kennel bij het voorbij komen ofwel bijt er wel eens een hond een vrijwilleger maar ik denk dat dat meer ligt aan de persoon dan aan de hond ik laat hem zelf afkomen op zijn/haar tempo maar dat doet niet iedereen en als die angstige hond dan bijt dan is het voor de verantwoordelijke van het asiel de schuld van de hond erg vindt ik dat