Onze honden zijn kortharig maar toch verliezen ze veel haren, is dit normaal?

Ik moet ze dagelijks borstelen en heel veel stofzuigen & schoonmaken, ondanks dat ze kortharig zijn, is het een ziekte of gewoon hun genen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.5K

Antwoorden (9)

Er word ook niet gezegd dat kortharige honden minder haar zouden verliezen. Het is alleen zo dat kortharige honden kortere haren verliezen, die zijn dus iets minder zichtbaar en omvangrijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een hond wilt die niet verhaart zul je een poedel moeten nemen. De rest verhaart allemaal.Of zo'n ras dat gewoon helemaal kaal is
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook die hebben toch nog haar en verharen dus ook
of ze nou korte of lange haren hebben, de meeste huisdieren verharen in bepaalde seizoenen. Als ze lange haren hebben dan zie je het gewoon meer, maar ieder dier moet zijn winter vachtje kwijt in de lente en laat oude haren uitvallen zodat nieuwe kunnen groeien, net als mensen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist kortharige honden verliezen vrijwel het gehele jaar door veel haar, dit haar is dan ook meestal dikker en prikt overal in, langharige honden juist niet, daarom moeten de meeste langharige getrimd worden, hun haar is meestal zachter, langer en valt bijna niet uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee het is geen ziekte, het is zelfs heel gewoon.
Je zou ze eens naar een trimsalon kunnen brengen zodat de vacht eens een lekker opknapbeurt je krijgt, maar dat is dan echt maar voor 1 dagje en meer verwennerij voor jezelf, dan voor de hond, want eigenlijk zijn er niet veel honden die z'n wasbeurt nou zo geweldig vinden.
De haren horen er nu eenmaal bij en maak het jezelf makkelijk joh, stofzuig 1 maal daags en heb er vrede mee dat er hier en daar haar ligt, als je visite krijgt kun altijd nog eens extra stofzuigen, toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kortharige honden verliezen juist vaak meer haar omdat ze vaak meer onderwol hebben! Je kan ze 1x in de 2 maanden met een Furminator kammen, of een herdersharkje(Die kan je tot wel 1x in de week gebruiken en is niet slecht voor de vacht van je hond)

Verder is goed eten heel belangrijk! BARF/KVV/NRV zorgt ervoor dat je hond minder verhaart. Ook een beetje visolie/sardientjes(2 ongeveer per week) en schapenvet doen wonderen!

Naar een trimsalon gaan en je hond laten ontwollen is ook súper voor je hond!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het maakt niets uit of de honden nou kort of langharig zijn! Ze verharen gewoon! Anti-alergische honden verharen niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hypoallergene honden verharen wel, alleen ruwharige niet...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee hoor! wij hebben er een nog geen ene haar in het huis gevonden dat is een Labradoedel!
Heel normaal. De hoeveelheid dat een hond verhaart hangt af van het ras, het type vacht en de voeding.

Vooral de Omega vetzuren zijn belangrijk voor huid en vacht. Er zijn verschillende voedingssupplementen te koop voor huid en haar. Bijvoorbeeld Puur, Primeval of Viacutan.
Deze voedingssupplementen hebben wel even tijd nodig. Na een week of 6 kan je resultaat gaan zien. Deze voedingssupplementen met omega vetzuren zijn over het algemeen veilig in combinatie met medicijnen/ziekte. Ik geef het ook aan mijn katten, baadt het niet schaadt het niet. Ik geef het pas een maandje dus kan nog niet veel zeggen of het verharen minder wordt, maar mijn zwarte kat glimt wel als nooit tevoren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Idd kortharige honden verharen meer..Dus als je kiest voor een kortharige hond omdat je denkt dat die minder verhaart dan maak je toch de verkeerde keuze.
Kortharige honden hebben een dikkere ondervacht dan langharige, omdat zij meer bescherming voor bv kou nodig hebben, omdat deze zomers 'natuurlijk uitgedunt' wordt verliest ie dus ook meer haar dan een langhaar. Langharigen gaan normaal gezien ook naar de trimsalon waar er veel haren al uitgekamd en gewassen worden, resultaat: minder haarverlies IN huis.
Tip: De furminator! Ik gebruik deze ook en je staat verstelt van hoeveel haar je er uitkamt (dat anders dus in je huis terecht komt)! Volgens mij kun je deze al krijgen vanaf 20 euro. Misschien veel geld voor een kam, maar dat is ie zeker weten waard! (ik probeer geen reclame te maken, deel alleen mijn ervaring met deze kam).