Hoe kan een dier jou als zijn gelijke zien/accepteren, het heeft toch ogen in haar/zijn hoofd?

Beetje vreemd dat bijvoorbeeld een hond jou als meerdere ziet terwijl jij geen hond bent.
Hoe werkt dit eigenlijk bij dieren?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Natuurlijk ziet een hond dat wij geen honden zijn. Dat wil nog niet zeggen, dat we om met hem te kunnen communiceren op handen en voeten, blaffend, grommend en kwispelend door het leven moeten gaan. Dat zou volkomen absurd zijn en bovendien een zeer grove onderschatting van het gedomesticeerde cognitieve vermogen van honden.
Door de domesticatie hebben mensen en honden een zeer speciale inter-specifieke relatie met elkaar. Hierdoor zijn honden zelfs primair gericht op de mens en pas daarna op soortgenoten.
De meeste honden brengen veel meer tijd door met ‘hun mens(en)’ dan met hun soortgenoten.

Voor mensen is het al bijna onmogelijk om ‘hondcentrisch te denken en niet te antropomorfiseren. Voor honden is niet ‘hondcentrisch’ denken echter absoluut onmogelijk. Een hond bekijkt de wereld vanuit zijn eigen hondse perspectief, ook de mens én elk ander wezen.
Voor meer begrip en een betere communicatie tussen baas en hond zal de mens, zonder te antropomorfiseren en door meer ‘hondcentrisch’ naar hondengedrag te kijken, de hondentaal moeten leren verstaan en begrijpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Een hond ziet vaak zijn baas als meerdere.
Als dit niet zo is, heb je een probleem!
Het maakt niet uit wat voor uiterlijk zijn 'baas'heeft.
Bij honden gaat het om rangen.

wist je trouwens dat een hond eens in de zoveel tijd probeert om toch zelf de leiding te krijgen?
Geef daar nooit aan toe want dan ben je die positie voor altijd kwijt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik kan alleen voor katten spreken.
onze huiskatten blijven, in tegenstelling tot wilde katten, veel kitteneigenschappen behouden.
tuurlijk zien en ruiken ze dat mensen geen katten zijn, maar ze zijn, als het goed is, ons al van jongs af aan gewend.
omdat we ze aaien (vervanging van likken), verzorgen en van voedsel voorzien, zijn we voor hun een soort vervangende moederpoes geworden.
mindere, gelijke of meerdere speelt niet bij katten.
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+! Alleen speelt mindere, gelijke of meerdere (in sommige gevallen) wél bij katten.
Ik heb een hele grote (ex-zwerf)kater in huis genomen, deze is vrij wild en soms agressief. Hij kan niet bij mijn andere katten omdat hij ze levend zal verscheuren.
Deze kat doet mij nooit iets, hij luistert prima naar me, maar hij valt regelatig mijn moeder aan, bijt haar, springt in haar benen, etc.
Hij grijpt elke kans tot confrontatie met haar aan.
Bij mij doet hij dit dus compleet niet, dus heb ik het idee dat hij míj wél als meerdere, of in elk geval gelijke, beschouwt.
Rieneke1
14 jaar geleden
bedankt november :)
ik bedoelde het mentaal gezien, lichamelijk kan een kat natuurlijk wel de mindere of meerdere van een andere kat zijn, maar rangorde speelt niet bij katten.
ik denk eerder dat jij zijn vertrouwen hebt weten te winnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
miaaaaauw rieneke + ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke: Hoe raar het ook is, bij mijn katten is er over het algemeen altijd een leider.
De leider krijgt de beste plekjes, jaagt de andere katten weg bij hun eten; kortom die is altijd bevoorrecht en de anderen geven hier ook altijd aan toe.
Soms gaat er een andere kat de strijd met de leider aan om het leiderschap, soms neemt de ander het dan over, soms niet.
Heel raar dus, een beetje als leeuwen! (Alleen vermoorden mijn katten elkaar niet.) Die grote agressieve kat die ik net noemde lijkt trouwens heel erg op die op jouw foto! :)
Rieneke1
14 jaar geleden
op het moment gaat alles hier in perfecte harmonie gelukkig.
toen daantje nog leefde (een wereldkat!) was het hier nog wel eens hommeles.
hij joeg ze uit hun stoel, zocht echt ruzie af en toe, en de andere katten liepen meestal met een boog om hem heen.
ze vermeden hem, maar onderwierpen zich niet.
een kat vecht of vlucht, maar kent geen overgavegebaren zoals de hond die wel heeft.
ik zag in daan geen leider, er was geen rangorde.
wel het recht van de sterkste (of de kat die het beste bluft :)).
Rieneke1
14 jaar geleden
oh, en op de foto is moos, m'n jongste van 1 1/2.
een heerlijk dier, zoooooo makkelijk, maakt zich echt nergens druk om :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En nog fotogeniek ook ;)
Kennelijk zijn de verschillen in uiterlijk van ondergeschikt belang. Bij een hond is de geur toch belangrijker. Als jij je gedraagt als een alphahond, dan zal de hond jou als leider accepteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aangezien een hond niet denkt zoals een mens en een (instinctief) signaal belangrijker is dan het uiterlijk en hij dus niet weet dat hij een hond is ziet hij de mens gewoon als een deel van zijn eigen soort en dus als roedel lid