Ik heb vakantievoer in m'n aquarium gedaan en nu is het water erg troebel hoe kan dat?

Gisteren heb ik m'n aquarium verschoond en zo,n blok voor er in gedaan.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (2)

Een aquarium moet je nooit verschonen!!
Wel regelmatig een deel van het water verversen ( 1/4 of 1/3)
Een goed aquarium is een ZEER kwetsbaar biologisch systeem.
Na ongeveer een maand, zullen de planten goed zijn gegroeid, de filter werkt voldoende, de goede bacterieën zitten ook op de ruit en de bodem.
Pas dan begin je met wat vissen en zeer spaarzaam voederen.
Door het verschonen heb je alles in een klep, totaal verstoord en er ook nog een berg voedsel ingegooid, dus dat gaat helemaal mis, eerst te zien aan het troebele water.
meestal gaat hierna gewoon alles dood.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Summo
10 jaar geleden
Speciaal vakantievoer is geen berg voer. Letterlijk gezien wel maar het effect op het water is heel anders dan diezelfde hoeveelheid van normaal voer in het water gooien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ja dat weet ik wel, maar het blijft veel voer, dus veel afvalstoffen, dus troebel water.
De meeste vissen kunnen zonder enig probleem langere tijd zonder voedsel.
De meeste vissen gaan dood door het geven van te veel voer, nooit door te weinig voer, koop anders een goede voerautomaat, die dagelijks een klein beetje voer er in gooit.
Maar in een goed en gezond aquarium, is vrijwel altijd voldoende voedsel aanwezig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
wie zegt dat de vraagsteller met verschonen bedoelt dat de hele bak leeg geweest is? Ik noem het ook verschonen als ik eenderde water ververst heb.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
gezien de simpele vraagstelling, hebben we hier mogelijk te maken met iemand die er nog niet zo veel van af weet, mogelijk ook geen goed werkende filter heeft en mogelijk ook geen goed begroeide bak.
We weten niets over de soort vissen en de aantallen, dus geef ik een schot voor de boeg met mijn antwoord.
Z512099
10 jaar geleden
Vakantievoer: rare term. Vissen kunnen prima langere tijd zonder voer, ze zullen dan wat aan de algen tsjoepen, als de vakantie lang duurt, vraag dan aan buur of vriend om wat te gaan voederen (niet teveel ). Vakantievoer, .... nooit van gehoord.
Waarschijnlijk bedoel je met verschonen dat je ook de pomp/filter hebt schoongemaakt.
De troebeling komt dan van de kleine deeltjes die je daarna toch uit de vulmiddelen van het filter spoelt. Dat zou een tijdelijke zaak moeten zijn, na 2-3 uur zou je water weer helder moeten zijn.

Het zou niet aan het vakantievoer moeten liggen want dat is er speciaal op ontworpen dat het heel geleidelijk oplost en voer afgeeft.