hoe krijg je een te magere kat weer wat dikker?

Ik heb sinds gister na 5 jaar mijn eigen 2 katten weer terug. Ze zijn inmiddels 15 jaar. Toen ik ze gister echter zag schrok ik me rot. Eén van de 2 is broodmager. Die andere is ook te mager maar dat valt in vergelijking met die andere wel mee. Ze zijn nooit (te) dik geweest maar bij die hele magere voel je ze ribben en als je hem over zijn rug aait voel en zie je zijn ruggengraat uitsteken.

Ik ga er maandag sowieso mee naar de dierenarts, maar wil graag vast beginnen ze weer een beetje op gewicht te krijgen.

Weet iemand hoe ik ze op verantwoordde wijze weer een beetje dikker kan laten worden?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
10.2K

Het beste antwoord

Goed dat je met ze naar de dierenarts gaat: op die leeftijd kan de schildklier op gaan spelen, en ook nierfalen kan een rol gaan spelen.
Wellicht is het in dit geval het best toch eerst even met de dierenarts te overleggen.

In z'n algemeenheid zijn kittenbrokjes van een goed merk erg voedzaam.
Verder verkoopt de dierenarts natvoer van Hill's a/d en reconvalescense support van Royal Canin, beide bedoeld voor herstellende katten die wat extra voedingsstoffen goed kunnen gebruiken.
Rieneke1
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Misschien is het wel erg logisch voor je, in dat geval is dit ten overvloede, maar zet continu véél eten neer, bak met droge brokken, bak met natvoer, geef ze een kuiken, koop een stukje goed rundvlees, een stukje vis, kortom verwen ze en geef ze steeds [ ik doe dat trouwens altijd, want katten eten 15 à 20 keer per dag een beetje ] iets anders, geef ze de keus. Voorlopig zijn ze tenslotte allebei [veel] te mager en mogen ze eten wat ze willen.

Succes en sterkte ermee!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vergeet ze niet te ontwormen. Een kat loopt gemakkelijk (lint) wormen op en dan vermageren ze. Daar is niet tegen aan te eten. Ontvlooi ze ook.
Geef ze goed eten en zorg dat er voldoende staat. Een kat zal niet gauw te veel eten. (uitzonderingen daargelaten). Dus ga ze niet vet mesten. Langzaam aan komen ze wel weer op gewicht.