Stinken stinkdieren echt?

Of kan je ze in huis houden? Als ze stinken, waar ruiken ze dan naar?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.1K

Antwoorden (3)

De stinkdieren zelf stinken niet. Pas als ze zich bedreigt voelen laten ze een gas vrij, het gas stinkt zo erg. Maar normaal gesproken stinken ze niet.

Alleen ik denk niet dat je in Nederland een stinkdier als huisdier mag hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja stinkdieren stinken echt maar alleen als ze hun stinkende vloeistof als verdediging tegen een aanvaller spuiten.

Het vachtpatroon dient als eerste waarschuwing voor natuurlijke vijanden. Mochten deze de waarschuwing negeren, steekt het stinkdier zijn staart omhoog, en zet de staartharen uit, klappert met zijn tanden en stampt op de grond met zijn voorpoten. De meeste roofdieren laten zich hierdoor afschrikken, maar de enkele vijand die blijft staan krijgt een nare verrassing. Het stinkdier richt de anaalklieren op de aanvaller en spuit een gele, olieachtige stinkende vloeistof. Hij kan drie tot vijf meter ver spuiten, maar de damp die vrij komt kan wel tien meter ver dragen. De geur blijft lang hangen en is van verre te ruiken. Als een stinkdier zich bedreigd voelt, spuit hij een zeer stinkende vloeistof over zijn vijand.

De geur ruikt nog het meest naar verbrand rubber. En dan niet van autobanden maar van lichtere soorten rubber.

Je kunt een stinkdier als huisdier houden maar dat is niet zo eenvoudig. Goede uitleg hierover vind je op de site van een speciale stichting voor stinkdieren.
10 jaar geleden
Hier in california zie ik ze 's avonds vaak op mn werk, ik werk in de heuvels op een college, het wordt vaak verward met de geur van marijuana maar zeker geen verbrand rubber hoor