Wat kan de oorzaak zijn dat een (oude) kat duidelijk honger heeft, wel kattensnoepjes ed eet, maar zijn neus ophaalt voor blikvoer en brokken?

Het gaat om een oude kat, 17 jaar.
Bij de dierenarts geweest, suiker goed, geen schildklierprobleem.

Hij haalt letterlijk zijn neus op voor alle soorten blikvoer, brokken in saus, pate, goedkoop spul, duur spul.
Soms heb ik bingo, begint hij er goed van te eten maar die middag de volgende portie hoeft hij niet meer, het lijkt wel of hij het niet als eten herkent want hij blijft er 10 cm boven hangen met zijn kop en loopt dan weg

Kipfilet, rauw en gekookt ging beide een paar dagen uitstekend maar ook dat moet hij niet meer.

Zeurt wel de hele dag om eten, en loopt achter je aan om je aandacht te trekken.

Maar een paar kattensnoepjes, of zo'n kauwstaafje of katten pudding (ja dat bestaat ook al) rukt hij uit je handen en eet het achter elkaar op.

Verder lijkt hij ok, slaapt veel maar loopt ook nog buiten etc.
Als ik weet waar het evt door komt wordt de zoektocht naar "normaal" voer dat meer lijkt op snoepjes makkelijker.

Hij is wel magerder geworden, hoort ook bij de leeftijd maar laten barsten tot hij eet wat er staat is geen optie.

Toegevoegd na 32 minuten:
Ik moet nog aanvullen dat de dierenarts ook urine en blaas heeft gecheckt was ok.
Gebit was niet heel goed meer maar tanden zaten er nog wel in en zij zei zelf dat dat katten meestal niet weerhoudt om te eten, hetgeen wordt bevestigd door het uitstekend eten van alle soorten katten snoepje, hard en zacht.

Heb ondertussen ook een middel tegen haarballen gegeven.
Ik vroeg me af of het niet iets met reuk te maken kan hebben.

10 jaar geleden
5.3K

Antwoorden (1)

een kat die duidelijk honger heeft, en ook vermagerd, maar die slecht eet, heeft mogelijk last van het gebit.
Ik zou terug naar de dierenarts, en het gebit goed laten onderzoeken, dus ook een foto laten maken (het zou FORL kunnen zijn).

Daarnaast, is de nierfunctie gecontroleerd? Je kat zou misselijk kunnen zijn.
Verder heeft een kat van die leeftijd op zeker artrose, en lang in eet/hurkhouding zitten kan pijnlijk zijn.
In beide gevallen helpt het de eetbak op een ander schaaltje oid te zetten, zodat de kat niet hoeft te bukken.

Maar allereerst het gebit goed na laten kijken!
Rieneke1
10 jaar geleden
Summo
10 jaar geleden
Mijn fout, natuurlijk heeft de dierenarts ernaar gekeken (mag je toch ook verwachten), alleen vergat ik het er hier bij te zetten, ik zal het nog toevoegen. Maar zie extra uitleg bij vraag, als het aan het gebit ligt waarom eet hij wel harde en zachte snoepje en gewoon van de grond, hij rent er zelfs achteraan? Ik vroeg met dit ook allemaal af maar vind het zo raar dat hij dus ALLE snoep goed eet en de rest niet.
Summo
10 jaar geleden
Maar dat bakje hoger zetten ga ik wel alvast proberen, dank
Rieneke1
10 jaar geleden
Maar zijn er foto's van het gebit genomen? Niet alle gebitsproblemen zijn met het blote oog vast te stellen. Het zou kunnen dat hij toch een poging waagt bij dingen die hij extra lekker vindt, en de pijn dan voor lief neemt.
Rieneke1
10 jaar geleden
Als de nierfunctie nog redelijk is, dan zou je in overleg met je dierenarts eens een paar dagen een pijnstiller kunnen toedienen, je ziet dan snel genoeg of de kat pijn heeft of niet.
Summo
10 jaar geleden
Op dit moment staat hij te eten van een verhoging dus.....
Ik ga eens kijken hoe lang dat werkt
Rieneke1
10 jaar geleden
Mocht je toch besluiten het gebit te laten nakijken/behandelen, dan zou ik wel naar een andere dierenarts gaan.
Het gebit was niet heel goed meer, maar dat weerhoudt katten er niet van om te eten? Dat lijkt me geen uitspaak van een kundige en betrokken dierenarts, eerder van een veearts die al jaren niet bijgeschoold is. En waarom niet eens testen dmv pijnstiller of de kat geen pijn heeft?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Rieneke ik ben het eens met alles wat je hier zegt, zeker ook wat betreft deze da. Dus een dikke plus.