Hoe kan je het beste aquariumplanten vast zetten in de bodem?

Want als ik ze in de bodem zet dan gaan ze vaak weer los en drijven ze aan het oppervlak.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
15.2K

Het beste antwoord

Heel simpel gewoon in het zand of grind van de bodem!

Voor je nou denkt: die is gek dat want doe ik al.....

Je moet wel een voldoende dikke laag zand of grind hebben, daar zit het probleem waarschijnlijk in, 1-2 cm is absoluut niet genoeg. In een laag van 5 cm blijft echt alles zitten als je de wortels er goed instopt en gaat het nooit meer drijven.

Toegevoegd na 1 minuut:
Nog als toevoeging, bij de voorruit is dat niet zo mooi natuurlijk, mijn bodembedekking loopt daarom op naar achteren, en helemaal vooraan staat gewoon nikt, dan loopt het omhoog naar een dikkere laat maar die zie je dus niet zo "tegen de ruit" opstaan, tot achterin nog wel meer dan 5 cm. Bij mij drijft nooit iets, hooguit een afgebeten sliert.

Toegevoegd na 2 minuten:
nikt = niks

Toegevoegd na 2 minuten:
zucht: dikkere laat = dikkere laag
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

JBL heeft in zijn programma aquariumtoebehoren daar speciale Jbl Plantis Planten Klemmen voor in de handel. Een goed gesorteerde aquariumwinkel zou ze dus in het assortiment kunnen hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Summo
10 jaar geleden
Ook een goede tip, maar ik denk dat nog steeds geldt dat de laag zand/grind dik genoeg moet zijn anders zie je ze toch zitten?
De aanhouder wint! Nieuwe planten komen geregeld los. Gewoon blijven terug steken en na een tijdje zijn de wortels voldoende gegroeid zodat ze niet meer los komen.

Vermijd voedingsbodems of dergelijke. Gewoon donker grind volstaat.