Waarom zie je tegenwoordig vrijwel alleen maar witte golden retrievers?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K
Ritsuka
11 jaar geleden
In plaats van?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
goudkleurige denk ik ritsuka
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Golden retrievers....De naam zegt het al lijkt me.
Ritsuka
11 jaar geleden
Ik ken ook zwarte tetrievers
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat zijn flatcoated retrievers Is een ander ras. Een Golden moest vroeger toch echt goudkleurig zijn. Tegenwoordig zie je dat bijna niet meer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mode......

Het beste antwoord

Ze zijn niet alleen witter, ze zijn ook 1,5 keer zo groot als ze van origine horen te zijn. De echte Jacht-goldens zijn compact en goudkleurig.
Door fokken op vraag en het eenzijdig doorfokken op kleur waarbij andere eigenschappen over het hoofd worden gezien, komt er een disbalans in het ras. Dat is echt heel jammer.

Zo zijn er een tijdlang Goldens geweest die beten en onbetrouwbaar waren. Dit alles is te danken aan onverantwoorde fok.

Als fokkers geld belangrijker vinden dan raskwaliteit en 'men' vindt witte Goldens mooier, dan gaat op den duur voor dit ras ook het licht uit.
Ivana
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja. Ik zag onlangs ook zo'n blonde joekel lopen. Ik vroeg wat voor een ras t was en idd, een 'golden' retriever. Ik herken hem er niet meer van...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat bijterige was, voor zover ik weet, voornamelijk in de US een probleem.
Ivana
11 jaar geleden
Euc, het gaat erom dat ieder gen twee eigenschappen bevat. Als je alleen fokken op kleur belangrijk vindt en vergeet te kijken naar de andere slechte eigenschappen waar de fokteef of reu over beschikt, dan heb je kans dat er iets ingefokt wordt dat je niet wilt. Een eenmaal verpest ras is zo moeilijk terug te winnen. Fokken op kleur, prima, maar dan wel met verstand. Omdat bepaalde rassen in de smaak vallen, gaan ook de gelegenheidsfokkers zich er mee bemoeien, goedbedoeld of niet, de kennis van vererving ontbreekt dan.
Mijn eigen ras wordt momenteel de nek om gedraaid, omdat men graag een groter formaat wil. Schofthoogten die 8 cm afwijken van de rasstandaard zorgen nu ook voor HD en ED.
Het was een prachtig en zeldzaam ras, nu niet meer en de zeldzaam goede exemplaren worden nu voor onderdeurtjes versleten. Dood- en doodzonde.
Ivana
11 jaar geleden
AdrieK. In 1995 zijn er diverse Goldens in Nederland afgemaakt omdat er iets in de hersenen zat dat niet deugde. Ze waren onberekenbaar en vielen zelfs de eigen baas aan.
Twee van deze honden zaten bij mij op les. Doorfok was volgens diverse dierenartsen de oorzaak.

Andere antwoorden (2)

Zal iets met mode (vraag en aanbod) te maken hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb wat rond gezocht en het heeft echt te maken met fokken, vroeger (ruim 100 jaar geleden) waren er in rusland ook witte goldens. Het schijnt dat je in nl beter scoort op een show met een golden en dat de witte toch anders zijn van karakter.

Het lijkt erop dat het te maken heeft met het vele (doorfokken) en dat ze ook wel gewild zijn>

http://www.hondengedragsforum.nl/index.php?/topic/2150-golden-retriever/

http://forum.fok.nl/topic/709874
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Als je googled op russian retrievers zie je dat ze ook donker zijn. Ik vermoed ook dat het te maken heeft met de smaak van de koper. Jammer...
Nog even en je ziet poedels met stijl haar:)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb in mijn postwijk iemand wonen met retrievers, die wilde ik het ook nog vragen maar ik word net gebeld ik moet vandaag helemaal aan de andere kant van het dorp lopen LOL