Hoe test ik mijn aquariumwater?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat voor waarde wil je testen?
En met welke reden?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik wil alle belangrijke waardes testen. Ik heb gister een aquarium gekocht en wil in de gaten houden welke waardes goed zijn. Ga aankomende zaterdag ook naar het tuincentrum om het water te laten testen. Maar als dat goed is wil ik het zelf na iedere keer schoonmaken kijken of het goed is...

Antwoorden (3)

De waterkwaliteit kun je testen met teststrips of met een druppeltest. De druppeltest is het meest nauwkeurig. Te koop bij de aquariumhandel.
Sommige aquariumzaken kunnen gratis of tegen betaling het water voor je testen.
bamibal
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beste bamibal,
Bedankt voor je reactie.
Hoe duur is zo'n test ongeveer?
Groet,
RealRenzo
bamibal
10 jaar geleden
Geen idee, ik heb het zelf nooit laten doen. De zelftests zijn er in verschillende uitvoeringen en prijzen. Zie link.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor de link,
Ik denk dat ik nog maar even doorspaar voor die tests.
Ik heb voor het aquarium en de andere dingen samen al 135euro uitgegeven en de vissen zijn er nog niet bij.
Bedankt voor je uitleg.
Het makkelijkst lijken de teststrips. Die zijn echter zonde van het geld. Ze zijn onnauwkeurig en relatief duur.

Een beter alternatief zijn druppeltests, die heb je in verschillende vormen en maten. De tests van JBL zijn vrij nauwkeurig.

De pH kan bovendien ook met een elektronische pH-meter gecontroleerd worden. Vergeet echter niet dat je dan ook buffers nodig hebt.

Voor sommige toepassingen is een hoge nauwkeurigheid heel interessant (denk aan bepaalde doseringen), in zulk geval kan je gebruik maken van de fotometrische tests. Hoewel de moeite waard helaas duur (+/- €70 voor 1 waarde). Goedkoper (maar waarschijnlijk ook minder nauwkeurig) kan ook: zelf maken (zie link).

Kortom, het hangt er vooral vanaf hoe ver je in je hobby wil gaan. En die keuze maak je zelf. Maar die teststrips raad ik ten zeerste af. Die waarden zitten er vaak gigantisch naast waardoor je het risico loopt af te gaan op totaal verkeerde waarden en dus ook totaal verkeerde dingen zou kunnen gaan doen. Dan lijkt het mij zelfs beter gewoon niet te testen en bij twijfel indien nodig even langs te gaan bij een goede aquariumzaak om het water te laten testen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Teststrip werkt prima voor snel testen. Druppeltest is nauwkeuriger. Er zijn voor sommige waterwaardes ook meetinstrumenten / apparaten om het te testen. Het meest worden de teststrip gebruikt, omdat die veel waterwaardes meten en je binnen één minuutje al uitslag hebt. Heb je de indruk dat er een waterwaarden niet juist is, dan kun je deze het best nogmaals testen, maar dan met de druppelmethode.

Voor de eerste keer testen, kan je makkelijk bij aquariumwinkel het laten testen. Neem in een klein buisje een watermonster mee naar de winkel. De meeste aquariumwinkels zullen de test de eerste keren gratis uitvoeren. Die kunnen je dan gelijk informatie geven over de waterwaardes om te verbeteren.

http://www.visaquarium.nl/a/Aquarium-waterwaardes
Nadat je getest hebt op verschillende waterwaardes, met teststrip of druppelmethode. Dan wil je ook weten, hoe je het moet aanpassen. Voor iedere waterwaarden is er weer een andere manieren om het aan te passen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Teststrip werkt prima? Meet eens hetzelfde staal met zo'n teststrip 5 keer en je krijgt 5 verschillende resultaten. Is dat prima? Nee, dat is weggegooid geld. En als je een staal meeneemt naar de aquariumwinkel is het een beter idee dat in een flesje te doen dat groot genoeg is en afgesloten van de lucht (dus volledig vol).