Waarom pakt een hond vaak een bot of speeltje op het moment dat er iemand van het gezin thuis komt?

Blije hond pakt bot of speeltje

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3antwoorden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
welke hond heb je eigenlijk?
Ik heb zelf een labrador, deze doet het ook en ik hoor van andere labradorbezitters dat ze het allemaal doen. Lijkt in hun blauwdruk te zitten. Weet ook van andere rassen oor, maar bij labradors valt het op
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Herkenbaar. bij meerdere honden meegemaakt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wij hebben een Weimaraner

Antwoorden (5)

Ik denk dat het overspronggedrag is.
Je hond weet zich geen raad met z'n emoties, en pakt dan maar een speeltje.
Rieneke1
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je wel!!!!
Hij is blij dat je terug bent en hij wil spelen natuurlijk ik heb een hond dus ik weet dat
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je wel!!!!
Omdat ie inderdaad blij is dat je terug bent, dit kunnen honden op verschillende manieren laten merken.
Het is als een soort van "prooi"die ze je trots willen laten zien, zoals een kat een gevangen muis van buiten naar je toe brengt. Als soort van beloning dus, dat de hond je graag mag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je wel!!!!
Omdat de hond denkt dat de roedel niet compleet is en daardoor iets mist. Als de roedel compleet is kan hij zich ontspannen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit is vooral gedrag wat we zien bij apporterende honden, jachthonden dus die gebruikt worden om de prooi op te halen na het schot.
Labradors zijn daar een uitstekend voorbeeld van. Maar er zijn nog meer continentaal voorstaande honden die dit veelvuldig doen, omdat ook zij gebruikt werden om zowel het wild aan te wijzen als het geschoten wild binnen te brengen.

Het zijn honden met een zachte bek. Deze honden móeten iets in de bek nemen bij begroeting van de baas, dat is bij ze ingebakken. Genetisch vererfd zogezegd.
Het is dus niet een handeling als uitnodiging voor spel, maar meer een vertoning van respect bij binnenkomst van de leider.
Ivana
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat geweldig om te lezen! Wij hebben een Weimaraner, echt een jachthond..... Hij wil ook altijd zacht in mijn handen bijten bij het begroeten....
Ivana
10 jaar geleden
Nanske, ik heb zelf een Vizsla. Die pakte ooit eens twee druiven uit de fruitschaal omdat ze niets anders zo snel kon vinden. Ze werden me aangeboden, ongeschonden!
Overigens vragen ze mij vaak of ik een gele Weimaraner heb, ze lijken voor de buitenwacht erg op elkaar. Allebei fijne honden om te 'bezitten'. ;))
Ivana
10 jaar geleden
'Houen zo', Sabine. ;)