Ja zeker:
De tekenen van hersenverouderings- of dementieverschijnselen bij honden:

De hond vertoont desorientatie verschijnselen:
weet de weg naar huis niet goed meer te vinden / wil bij de buren naar binnen
lijkt in een onbekende omgeving verloren te zijn en later ook in een bekende omgeving
herkent kennissen en later de eigenaar niet meer
is minder alert en vertoont doelloos gedrag (rondjes lopen, ijsberen)
staart in de ruimte of naar de muur
De hond heeft geen ruimtelijk inzicht meer:
wil door kleine openingen gaan
zit regelmatig klem tussen objecten en blijft dan zo staan
De hond heeft minder interactie:
begroet familieleden niet meer
reageert niet meer op aanhalen
vraagt niet meer om aandacht
speelt minder vaak met familieleden of andere honden
reageert niet meer op mondelinge opdrachten
De hond heeft een verstoord slaappatroon:
slaapt meer overdag en/of minder 's nachts
slaapt zowel overdag als 's nachts
doolt 's nachts door het huis
begint zomaar 's nachts te blaffen
De hond is niet meer zindelijk:
vraagt niet meer om uitgelaten te worden
heeft regelmatig "ongelukjes" in huis: doet zijn behoefte in huis, omdat hij vergeten is dat hij buiten moet plassen of poepen
fremar
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Uw geliefde viervoeter wordt een dagje ouder en gedraagt zich soms toch wel heel vreemd. Hij doet u verdacht veel denken aan uw oma met Alzheimer. Kunnen honden dement worden en hoe merkt u dat?
En kunt u als baasje voorkomen dat hij u straks niet meer herkent of het huis voorbij wandelt waar hij al tien jaar woont? Een artikel met tips over wat u er als eigenaar aan kunt doen en wat de dierenarts voor de dementerende hond kan betekenen.

Net als mensen worden honden steeds ouder. Ziekten worden sneller opgespoord en zijn veelal adequater te behandelen, de voeding is beter dan vroeger afgestemd op de behoefte van de hond en ook hebben mensen financieel meer over voor hun dieren. Maar ook bij de hond komt de ouderdom met gebreken. Veel honden lopen op hun oude dag toch wat stijf en komen minder gemakkelijk overeind. Ook de ogen gaan vaak achteruit; soms functioneren organen als de nieren en het hart minder goed. Allerlei kwalen die door de dierenarts vast te stellen zijn en soms verzacht kunnen worden. Minder bekend is dat ook de hersenen ouderdomsgebreken kunnen vertonen, met dementieachtige verschijnselen tot gevolg.
De symptomen van de dementerende hond.
Naar hersenveroudering bij de mens wordt heel veel onderzoek gedaan. In de vergrijzende Westerse bevolking komen ziekten als Alzheimer en andere vormen van dementie steeds vaker voor. Helaas kunnen deze ziekten pas na de dood met zekerheid vastgesteld worden: bij microscopisch onderzoek van de hersenen zijn allerlei veranderingen te zien. Zo hebben Alzheimer patiënten een overmaat aan zogenaamde seniele plaques in hun hersenen, ophopingen van het eiwit ß- amyloÏd.
Ook oudere honden kunnen deze plaques hebben en vergelijkbare symptomen krijgen als de dementerende mens. Uit onderzoek is gebleken dat 50 – 70 % van de honden van 8 jaar en ouder één van de volgende gedragsveranderingen laat zien: een afgenomen oriëntatievermogen, een ander slaappatroon, onzindelijkheid, veranderde sociale interacties en activiteiten of verlatingsangst.
Dus ja, dementie komt ook bij honden voor.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja dat kan, mijn Labrador van bijna 13 is vergeetachtig en soms letterlijk de weg kwijt. Hij oogt gelukkig dus laten we het zo.