Kan een kat van 5 maand zwanger zijn?

er is een klein katje van 5-6 maand oud. Kan ze dan zwanger zijn? Want ze is plots zo dik geworden. Want het katje is in onze tuin geboren dus ze is niet bang van ons we geven haar eten en soms blijft ze zelfs slapen in ons huis slapen als het slecht weer is . en als ze zwanger is? is het dan wel goed voor haar? is ze niet te klein?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
7.8K
Rieneke1
10 jaar geleden
Breng het beestje ajb naar het asiel, of beschouw haar als je eigen kat, en laat haar enten en castreren. Ja, ze zou zwanger kunnen zijn, maar er kan ook iets anders aan de hand zijn.
Ga toch even met haar naar een dierenarts.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je zeker wilt zijn of ze zwanger is, ga naar de dierenarts. Wij hebben vorig jaar van onze achterburen een poesje overgenomen van net 1jaar. Eenmaal bij de dierenarts bleek dat ze 7weken (van de 9) zwanger was. Ze was zelf erg jong en klein. Toen de kittens geboren werden, 2 nog levend en 2 doodgeboren, stootte moederpoes haar 2 levende kittens af. Ze wou geen melk geven, keek er niet naar om, en uiteindelijk is ze op de kittens gaan liggen en zijn ze allebei overleden. Dus wij hadden geen kittens meer over, helaas. Dus mijn ervaring van jonge poesjes en zwanger zijn is niet goed. Wees voorbereid als je weet dat ze zwanger is, haal alvast wat 'nep' melk in huis. Eigenlijk hoop ik niet dat het poesje zwanger is want voor onze poes was het letterlijk en figuurlijk een zware bevalling! 5maanden is wel heel erg jong! Succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een dikke plus voor je vraag omdat jij je zo bekommert over dit poesje.
Aangezien het beestje niet van jou is en je dus niet verzekerd bent hoop ik toch dat je geld hebt voor een bezoek aan de dierenarts. Antwoord hoef ik verder niet te geven want die heb je al gekregen. Ik hoop dat alles goed komt en je ons nog op de hoogte wilt houden. Sterktegroet van vlindertje je mede dierenvriend.

Antwoorden (5)

Dat zou mogelijk kunnen zijn. Ze is idd eigenlijk te jong, maar wellicht wel al vruchtbaar.
10 jaar geleden
Vermoedelijk is ze zwanger ,het is onbegrijpelijk dat katten nog altijd niet gesteriliseerd moeten worden zodra ze 2 m aanden oud zijn, de dierenasiels zitten vol met dergelijke dieren, zodra ze in de pubertijd komen worden dergelijke halfwilde katten zwanger en zetten vervolgens weer een nestje op de wereld ,die ook weer opgevangen moeten worden ,kattenbezitters zouden hun verantwoordelijkheid moeten nemen en hun dieren niet vrij op straat moeten laten lopen ,of ervoor op een doeltreffende manier ervoor moeten zorgen dat er geen ongewilde zwangerschappen ontstaan . Dit is een vergelijkbaar geval met de zwerfhonden in Roemenië, nu er teveel zijn moeten ze afgemaakt worden omdat de honden mensen en kinderen aanvallen en doden ,dat had allemaal voorkomen kunnen worden door de honden (katten)te steriliseren en hard op te treden tegen mensen die hun dieren op straat laten leven waarna de kittens en of pups vervolgens maar moeten zien waarvan ze leven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
Al vanaf dat ze 5 of 6 maanden oud is, kan een poes 3 keer per jaar een nestje ter wereld brengen. We raden aan haar te laten steriliseren, maar als je met haar wilt fokken, kan je dierenarts je daar meer over vertellen. Twee manden is te jong.
Ivana
10 jaar geleden
Oribatei en Ronron, jullie geven beiden geen antwoord op een normale vraag van iemand die bezorgd is om een katje dat helemaal niet eens van haarzelf is.
Zakaria, ja een zwangerschap is op deze leeftijd mogelijk, maar niet erg goed voor het poesje zelf.
ronron1212
10 jaar geleden
Wij reageren en geven dus geen antwoord dat is het verschil het staat onder reacties n niet bij antwoordd
ronron1212
10 jaar geleden
Wat jij doet Ivana is dus ook een reactie en geen antwoord.
Ivana
10 jaar geleden
Oribatei gaf wel degelijk antwoord en omdat Ronron's reactie evenmin een zinvolle reactie was (het poesje is niet van de vraagsteller) heb ik jullie op één hoop geveegd.
ronron1212
10 jaar geleden
Ivana geluk er mee maar een poes is zoals ik in mijn reactie laat weten te jong als ze bij twee maanden al wordt gesteriliseerd. dat kan pas na 5 of 6 maanden hoe jij daar ook over denkt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@ronron, ik zie nergens staan dat Ivana 2maanden niet te jong vindt.
@Ivana, je hebt gewoon gelijk en ja het poesje kan wel degelijk zwanger zijn maar mogelijk ook ziek.
ronron1212
10 jaar geleden
In deze zin
het is onbegrijpelijk dat katten nog altijd niet gesteriliseerd moeten worden zodra ze 2 m aanden oud zijn,
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat zijn de woorden van oribatei waar ik het overigens ook absoluut niet mee eens ben,2 maanden is veel te jong. Hoe dan ook ik hoop dat het met het opvang poesje van zakaria goed afloopt want daar gaat het uiteindelijk om.
ronron1212
10 jaar geleden
Om die zit gaan al mijn reactie
"Poezen worden krols in het voorjaar. De krolsheid kan vanaf de leeftijd van ongeveer 6 maanden optreden, maar begint meestal pas na 7 à 8 maanden."

oribatei zegt het wat hard maar heeft zeker gelijk. Zodra wij een dier uit de natuur halen, moeten wij de verantwoording overnemen. Ook al vinden wij het niet altijd "leuk" voor het dier, castreren of steriliseren hoort daar bij.

Als je het echt niet vertrouwt, ga dan alsjeblieft even langs de dierenkliniek voor controle en eventueel informatie. Lees op z'n minst even een kattenboek met name het zwangerschap gedeelte :)

Succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Jouw antwoord zou dan zijn: nee, een poesje van 5 maanden kan niét zwanger zijn?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zou echt ff met het diertje naar de dierenarts gaan. Als het mis is kan ze een pijnlijke dood sterven en dat zou ook tragisch zijn toch.. Kan ze misschien gelijk gesteriliseerd worden of er een afspraak voor maken:)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit is geen antwoord op de vraag en een poesje van 5 of 6 maanden kan bij uitzondering wel zwanger worden/zijn.
Zijn de tepels gezwollen ? Dan is de kans groot uiteraard !
Maar, jongere katten kunnen ook wel eens last krijgen van bepaalde ziektes zoals FIP.
(Hierbij zwelt het buikje op door vocht)
Ze krijgen dan koorts, opzwelling van de buik, vermagering, braken, gele slijmvliezen,.. ( check dit door lichtjes de oogleden omhoog te doen. Normale slijmvliezen zien wit )
Of het kan ook zijn dat de darmpjes vastzitten. Ik heb op mijn stage een kat gehad die daar last van had. De buik voelt steenhard aan ! Laxeermiddel werkt hier wel bij.
Maar ben je toch niet zeker ? Kun je altijd naar de dierenarts gaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Duidelijk antwoord dus een +
Ze is waarschijnlijk zwanger. Maar tijdens de bevalling zou ze best dood kunnen gaan. Misschien moet je even met de dierenarts erover praten