mag je een lijger als huisdier hebben in Nederland

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
10.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
liger = engels
lijger = nederland
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
(wat ook al een uur in een antwoord staan)

Antwoorden (3)

Ik verwacht dat je een lijger bedoelt ( liger is engels ). Deze dieren mag je wel houden. Echter zijn er bepaalde regels voor en zul je moeten kunnen aantonen dat je er goed voor kunt zorgen. Daarnaast mag je deze dieren niet uit het wild halen en houden als huisdier. als ze Geboren zijn in gevangenschap mag dit wel. en aangezien een lijger niet in het wild voorkomt ( voor zover bekend ) zal dit wel mogen.

Let er wel op. het is een beschermde diersoort. Hierover doen dierenrechten activisten en autoriteiten nogal moeilijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoezo mag je ze houden en moet je kunnen aantonen dat je er goed voor kan zorgen? Waar haal je die informatie vandaan zeg? Je mag ook geen tijger of leeuw houden hoor!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk dat de buren er ook moeilijk over zouden doen, ook als je een leeuw of een tijger zou aanschaffen.
Dat het een beschermde diersoort is waag ik te betwijfelen, denk dat ze alleen in gevangenschap voorkomen. Volgens mij zitten er ook een hele zooi steekjes los bij de persoon die 1 van de 3 zou aanschaffen, tenzij het de directeur van een dierentuin is natuurlijk.
Nee, dat mag niet.
Onlangs is er een positieflijst uitgebracht, waar de dieren op vermeld staan die je zonder problemen mag houden: de lijger staat daar uiteraard niet op.
Het dier is te gevaarlijk, en niet gedomesticeerd.

Dan is er nog een lijst met dieren die je onder voorwaarden mag houden: je moet veel expertise hebben over het betreffende dier, en het de leefomstandigheden kunnen bieden die het nodig heeft.
Ook op deze lijst komt de lijger niet voor.
Rieneke1
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Die positieflijst is niet aan de orde. Die gaat pas per 2014 in en geldt nu dus nog niet. Voor mensen die dan dieren hebben die niet op die lijst staan komt er een overgangsregeling.
Wil je meer weten over het aanschaffen en verzorgen van (vreemde) huisdieren? Check de site van het LICG!