ik heb een geelbuikschildpad die na 2 weken de ogen dicht te hebben nu 2 dagen op de bodem van de terranium licht en niet reageert. is die dood?

hoe weet je of een schildpad winterslaap doet of dood is?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
12.6K

Antwoorden (6)

Als het terrarium goed is ingericht, verlicht en verwarmd, gaat een schildpad niet in winterslaap. Ik vrees dus het ergste......

Je kunt natuurlijk niks voelen aan de temperatuur of hartslag, dus zou je er voor alle zekerheid mee naar de dierenarts moeten.

Of je laat hem nog eens twee weken liggen - dan ruik je het wel.......
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan weet je het in elk geval zeker.
Kun je schildpadden houden in een ONverwarmd terrarium dan ?? Dat wist ik niet eens.... En ja, het verhaal van de levend begraven schildpad ken ik inderdaad......
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben bang dat dit weer een geval is van wel een dier aanschaffen maar niets weten over de verzorging.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja en dan gaan ze dood. :-(
Een schildpas heeft ook zuurstof nodig. 2 dagen onder water is een.slecht teken.

Schildpadden in.gevangenschap gaat in winterrust bij een water temperatuur van overdag 18 graden en snachts 12 graden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het aannemen dat een schildpad dood is, terwijl hij een winterslaap houdt, schijnt een van de meest gemaakte fouten met huisdieren in het algemeen te zijn. Ik ken verhalen van mensen die echt echt echt dachten dat hun reptiel dood was...

Uiteraard betekent dit niet dat ik je vraag met ja of nee kan beantwoorden, maar ik zou je aanraden om van het beste uit te gaan, tot je heeeeeeel zeker (dierenarts?) weet dat hij toch dood is.

En uiteraard hoop ik op winterslaap! Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zelfs een schildpad kan niet 2 dagen zijn adem inhouden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niels, mijn roodwangschildpadden die in ons park leven, zijn al een maand in winterslaap en die blijven dat tot volgend jaar maart/ april. Onder water dus!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat leuk om te weten! Ik ging uit van soepschildpadden en dacht dat dat bij alle soorten.zo was. Beetje kortzichtig van me :) bedankt ed!
Als je de schildpad uit het water haalt en zijn poten bungelen uit zijn schild en zijn kopje hangt ook, dan weet je zeker dat hij dood is.
LET OP!!!
Zeer goed je handen wassen, je kunt er heel erg ziek van worden!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Of handschoenen aandoen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
juist!
Als de watertemperatuur boven de 14 graden is kun je er van uit gaan dat de schildpad dood is.
De controle zoals Eddijst hierboven beschrijft is helemaal goed.
Bij twijfel: laat hem nog een paar dagen liggen en je neus gaat je vertellen of hij nog leeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je de schildpad uit het water tilt,laat hij zijn kopje slap hangen als hij dood is,bovendien ligt er al heel snel een slijmlaagje om heen.uit eigen ervaring zie je dan onmiddelijk dat hij dood is.