Welke hondenrassen veroorzaken de minste kans op allergische reacties bij de mens?

Ik weet van de Labradoodle, maar zijn er ook meer rassen? Of heeft iemand goede raad? Dit is een lastig item als je zoals ik een hond wilt aanschaffen, maar het liefst een hond wilt redden (asiel of overbodig geraakte hond) en niet van de fokker wilt halen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
8.9K

Het beste antwoord

Een klein overzicht van hypo-allergene1 hondenrassen in willekeurige volgorde, die genoemd worden in relatie met allergie:

Labradoodle
Poedel
Perro de agua espanol (Spaanse Waterhond)
Cao de Agua (Portugese Waterhond)
Kerry blue terrier
Bichon frise
Softcoated wheaten terrier
Airedale terriër
Maltezer

De hond met de minste kans op verslechtering van allergie is toch wel de Poedel. De poedel wordt vaak en veel genoemd omdat mensen hier positieve ervaringen mee hebben. Met name de positieve eigenschappen van de vacht heeft menig fokker er al toe aangezet om deze hond te kruisen met een ander ras. Aardig om te weten zijn de namen van kruisingen met poedels:
- Labradoodle: Labrador & Poedel
- Goldendoodle: Golden Retriever & Poedel.
- Cockapoo: Cocker Spaniël & Poedel.
Spaanse waterhond Perro de agua español- Schnoodle: Schnauzer & Poedel. Maar ook de broodfokker bij u om de hoek weet sinds jaar en dag dat een kruising met een poedeltje een leuk en lucratief hondje oplevert. Dus opgepast! Ga naar een gerenomeerde fokker, want enkel een kruising met een poedel geeft geen enkele garantie dat de nakomelingen ook de vacht van de poedel krijgen. Het kan zomaar de verharende vacht van het andere ras zijn.

Bijzonder te vermelden is dat er een sterk vermoeden bestaat dat
de Spaanse Waterhond de oorsprong en de genetische basis vormt
vormt van veel Europese hondenrassen, zoals de Portugese Waterhond, de Havanezer, de Bichon à Poil Frisé en, jawel, ook de poedel.

Van de Spaanse Waterhond (Perro de agua español) wordt ook specifiek genoemd dat deze niet verhaart en dat ze daarom vaak ook prima geschikt zijn voor mensen met een allergie voor honden. De huidige opvatting is overigens ook dat de Barbet afstamt van de Spaanse Waterhond.

maar toch is het niet altijd eenvoudig,daarom raad ik aan om eens de hele site te lezen(zie bron).
fremar
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Dat leek mij ook een prima website voor een antwoord! + 1 voor je antwoord. Overigens nog wat informatie voor de vraagsteller. De 1 in de eerste zin is een noot, die verwijst naar: "1 N.B.: De term hypoallergeen is niet wettelijk gedefinieerd."

Andere antwoorden (2)

Ik heb een Australische labradoodle, dit is dus een labradoodle (labrador en poedel) maar dan nog met 4 andere rassen er in (ierse water hond, amerikaanse- en engelse cocker spaniël en curly coated retriever) en is nog beter tegen allergie.
Je kan een keer langs komen bij mensen met australische labradoodles, om te kijken of je er last van hebt, maar deze honden zijn erg duur.
Je zal vrijwel niet een anti-allergie hond in een asiel vinden..
Succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In dit rijtje wordt altijd de korthaar VIZSLA vergeten. Het is een hond met enkelvoudige vacht (geen ondervacht). De vacht is "vettig" omdat het een waterhond is.
Het is een uiterst gehoorzame hond, fijn in een gezin, heeft wel veel uitloop nodig, maar de labradoodle heeft dat ook.
Voordeel van de Vizsla is, dat ze geen vuil het huis binnen brengen, wat wel het geval is bij een langharige of krulhond (poedel). Vuil in huis is ook slecht bij allergie.

Het heeft geen zin eenmalig bij een hondensoort te gaan kijken voor de allergiereactie. Allergie bouwt zich langzaam op.

Voor de VIzsla moet je wel heel sportief zijn en vooral tevoren goed zijn profiel lezen, maar dat moet bij alle honden.
Plaatje bij antwoord
Ivana