vanaf welke leeftijd mag een kattin gesteriliseerd worden ?

Onze 2 kattinnetjes zijn +/- 5 maanden, nu is mijn vraag wanneer ik ze naar de dierenarts mag brengen om ze te steriliseren?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik vind het niet echt nodig ik heb een poes en die is niet gesteriliseerd en ze heeft nog nooit kittend gehad en ze is nu 7jaar..
Rieneke1
10 jaar geleden
Dan neem je onnodig een verdomd groot risico Peerbam.
Hoop dat je je kat niet kwijtraakt aan mammatumoren.

Het beste antwoord

Het is van belang je katten voor de eerste krolsheid te laten helpen.
Vroegcastratie wordt steeds vaker toegepast (met 12, 13 weken), maar lang niet iedere dierenarts wil en kan dit.
Castreer ze in ieder geval uiterlijk met 6 mnd.
Bedenk dat een enkele keer krols zijn het risico op kwaadaardige mammatumoren op latere leeftijd al flink verhoogt.
ook het risico op diabetes en baarmoederontsteking neemt toe.

De poezenpil geven is ronduit gevaarlijk, begin daar dus nooit aan, ook niet voor een korte tijd. Gelukkig schrijven steeds minder dierenartsen dit voor.
Rieneke1
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
maar ze zijn wel nog tamelijk klein voor 5 maanden, na de sterilisatie groeien ze dan nog?
Rieneke1
10 jaar geleden
Caat, zo erger ik me ook aan het Europese Korthaar noemen van een htk-kat. Maar het is wel vechten tegen de bierkaai vrees ik. tayfai, je katjes zullen juist beter uitgroeien: de groeischijven sluiten zich pas later.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik kreeg van de dierenarts hetzelfde antwoord, dus heb ik dat gevolgd

Andere antwoorden (1)

Sterilisatie kan al op heel jonge leeftijd, mits de poes gezond is. Meestal worden de poezen voor de 1e krolsheid gesteriliseerd, ongeveer op 6 maanden leeftijd. Maar later is ook geen probleem.
Indien de poes pas een nestje heeft gehad wordt ze gesteriliseerd minimaal 7 weken na de geboorte van de kittens i.v.m. de melkklieren.
fremar