waarom is mijn kat bang voor voorwerpen die net wat groter zijn dan hem?

Voorwerpen zoals tijdschrift, schoenen en kussens.
Is dit gewoonlijk bij een kat?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
onze hond was ook erg bang van pantoffels en kranten. Maar die was daarmee geslagen bij de mensen waar hij vóór ons gewoond had.

Antwoorden (2)

Nee, het is niet gewoon dat je kat zo angstig is.
Angst is helaas een groot probleem bij veel katten, en veroorzaakt niet zelden chronische stress, met alle problemen van dien.
Omdat de oorzaken divers zijn, is het vaak niet zo makkelijk aan te pakken.

Het is allereerst van belang een medische oorzaak uit te sluiten, dus de eerste gang moet naar de dierenarts zijn voor een uitgebreide controle.

Verder vind ik angst een dusdanig heftig en moeilijk probleem voor een kat, dat ik zou overwegen er een gedragstherapeut bij te halen.
Ondersteun je kat verder met Zylkene, een voedingssupplement voor gestresste katten. Heb hier ontzettend goede ervaringen mee!
Overweeg ook het gebruik van een feliway-verdamper voor een veilig-thuis gevoel.

Maar echt eerst naar de dierenarts.
Succes!
Rieneke1
10 jaar geleden
Het is niet gebruikelijk dat een kat bang is van voorwerpen, vaker is een kat nieuwsgierig naar allerlei dingen.

Wat wel kan, net als bij honden, is dat een dier door mensen die niet zo goed begrijpen hoe het anders/beter kan, dat een kat GESTRAFT/geslagen wordt omdat de kat iets deed wat niet de bedoeling was.
Nu is een hond corrigeren met een krant mogelijk, een tikkie op de kont, echter dit werkt TOTAAL NIET bij een kat. Wat je wel creëert is een bang dier en dát wil je niet, is niet nodig en niet fijn...niet voor jou maar zeker niet voor de kat.
Sommige mensen gooien met schoenen om een dier te straffen, dat kan ook nog, heel verkeerd, ja zo maak je een dier wel bang.

Maar het kan nog erger...ik kreeg een poes die bang was van mijn HAND ...dat bleek al snel... het dier had de eerste jaren bij iemand gewoond, die geen dieren gewend was, deze oude vrouw ging SLAAN ~~~ van de dierenarts hoorde ik dat er al een vermoeden van slaan was en dat de kat "vals" was... volgens de oude eigenaar, die het dier wilde laten inslapen om die reden [niet gebeurd, ik heb haar opgenomen].

Angst kun je door een dier goed te behandelen er uit krijgen. Weet je niet hoe een kat "van nature" is en reageert, koop dan een goed kattenboek en wordt wijzer, lukt het allemaal niet zijn er ook nog kattengedragsdeskundigen "therapeuten" die ervoor geleerd hebben en uit het gedrag van een dier kunnen aflezen wat er aan de hand is. Dat helpt.

Wat je ook zou kunnen doen is valeriaan kopen, daar worden ze rustiger van.

Echter eerst een medisch probleem uitsluiten door een bezoekje aan de dierenarts, dat lijkt niet nodig, maar is bij onbegrijpelijk gedrag de eerste gedachte.

Succes.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een hond kun je ook beter niet corrigeren met een krant of wat dan ook. Voor de rest een goed antwoord, dus toch een plus.
Waarschijnlijk heeft de kat van de vraagsteller inderdaad slechte ervaringen met de genoemde voorwerpen.