Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het mogelijk om mijn konijn op gras te zetten?

Ik heb sinds kort een nieuw, zeer jong konijntje. Ik heb een ren gemaakt waar ik graag gras zou in leggen. Is dit oké, of gaat hij te veel van het gras eten en ziek worden? Dat wil ik absoluut niet.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.8K
teusvh
10 jaar geleden
Komt helemaal goed. Ik had vroeger meerdere konijnen, en in de zomer kregen zij niets anders dan gras te eten. En in de winter hooi met wat koolbladeren en zo. En soms een boterham. Ze mankeerden nooit wat.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Ik weet niet of het zo'n buitenren is die je op het grasveld kan neer zetten, denk er dan aan, dat je hem niet in de volle zon zet! Toen ik klein was (7), heb ik dat ooit met mijn cavia gedaan met alle gevolgen van dien. Ze ging dood aan een zonnesteek. Terwijl ik het zo goed bedoeld had, ik had er ook water bij gezet :-(
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is zijn vaste ren dus hij kan altijd schaduw vinden in zijn hok. =D. Wel jammer van je cavia... :/.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Ja idd :-( Was ook heel erg verdrietig toen, en ben het ook nooit vergeten. En toch is het al 23 jaar later.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Je konijn kan zeker op gras, maar begin met hem steeds een klein beetje aan te bieden, anders kunnen zijn darmen van slag raken. Paardenbloem blaadjes vinden ze ook erg lekker, succes
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat regelt zichzelf, in de natuur gaat hij toch ook niet dood.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gras is altijd belangrijk voedsel geweest voor konijnen. Hij moet er goed op kauwen, het bevat veel vocht en bijna alle voedingsstoffen die een konijn nodig heeft. Ook aan gras moet een konijn langzaam wennen voordat hij buiten in een ren op het gras kan staan. Het is beter het nieuwe gras eerst te maaien omdat dit voorjaarsgras erg eiwitrijk is, wat darmproblemen kan geven. Verder mag het gras niet bespoten zijn met pesticiden of bestrooid met kalk. Als het gras vervuild is door andere dieren kan het konijn hierdoor een wormbesmetting oplopen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Dit eiwitrijke voorjaarsgras? Dit bruine uitgedroogde zomergras zul je bedoelen!

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding