hoe kan ik mijn éénjarige golden retriever het trekken tijdens het wandelen afleren?

hij trekt mij gewoon omver, voor de rest is hij gehoorzaam, maar buiten heeft hij geen oren meer!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.6K

Het beste antwoord

Dat gedrag kun je hem vrij snel afleren: je hond hoort jou te volgen en niet andersom!

1. Wedden dat jouw hond thuis al opgewonden raakt zodra hij doorkrijgt dat je met hem wilt gaan wandelen? Daar begint de oefening dus: gewoon thuis. Zodra je de riem hebt gepakt wacht je totdat je hond volledig rustig is. Pas dan doe je hem de riem om. Als hij opnieuw opgewonden raakt, wacht je weer tot de opwinding voorbij is.
2. De hond moet netjes bij de voordeur blijven wachten totdat jij hem duidelijk maakt dat hij naar buiten mag. Ook daarvoor wacht je tot hij rustig en onderdanig is.
3. Als je samen met de hond de voordeur uitgaat, dan ga jij eerst, pas daarna mag de hond naar buiten.
4. Laat de hond niet vóór je maar achter je lopen. Zodra hij voor je uit loopt, laat je hem zitten totdat hij weer rustig is. Pas daarna wandel je verder.
5. Laat de hond merken dat jij het initiatief neemt en bepaalt wat er gebeurt! Je hond hoort zich tijdens de wandeling op jou te richten en niet op zijn omgeving. Als beloning voor dat gedrag kun je hem tijdens de wandeling een tijdje zonder riem lekker zijn eigen gang laten gaan.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ Zo doe ik dat ook inderdaad. Pas de riem omdoen als hij rustig is.
Pieter2011
10 jaar geleden
Het is ontzettend leuk om te kijken naar mensen die op straat hun hond uitlaten! Sommige honden lopen keurig naast hun baasje. Vaak zie je zulke honden telkens even vragend naar hun baasje kijken, op zoek naar aanwijzingen wat het baasje van ze verwacht. Andere honden gaan hun eigen gang, trekken zich niets van hun baasje aan en gaan tijdens de wandeling helemaal op in de wereld om hun heen.

Andere antwoorden (5)

Wie niet horen wil moet voelen, zegt het spreekwoord. Dus je kunt, telkens hij dat doet, iets fysieks bij hem doen dat hij niet leuk vindt. Het hoeft niet per se pijn te doen, het kan ook iets irritant zijn zoals in zijn oor kriebelen of zo.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Of zoals de dog whisperer een kleine tik en 'ssshhh' zeggen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat een slecht advies..
Je zou het kunnen proberen met een gentle leader

http://www.zooplus.nl/shop/honden/halsband_lijn/opvoeding/antitrekhalsbanden/228474

Het is niet pijnlijk voor ze om daar mee te lopen ,en ze ondervinden er ook geen hinde van alleen kunnen ze dan niet meer trekken

En als ze na verloop van tijd doorhebben dat ze normaal moet lopen zonder te trekken kun je weer een gewone riem gebruiken als je wilt
Die van mij loopt er nog steeds mee omdat ik ze dan beter kan houden , maar dan heb ik het over een BM van bijna 60 kilo

je kunt ook zeggen , als hij gaat trekken keer ik om , loop een stukje terug en keer dan weer om , om de weg te vervolgen
Alleen kan dan een wandeling heel lang gaan duren
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zou een hondentrainingcursus volgen. Ik heb geleerd dat als de hond voor de baas loopt dat de hond dan de baas is en dat je als omstander dan moet oppassen. Jij moet (de hond) leren dat jij de baas bent.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Eerst aandacht aan je eigen houding geven. Loop rechtop met een fiere houding, de houding van een leider en denk zo ook in gedachten.
Dan neem je de hond aan een korte lijn aan je linker kant. Zet de hond neer en stap weg met je linker voet terwijl je een miniem rukte aan de lijn geeft, waar je onmiddellijk de spanning weer afhaalt.

Blijft de hond op de goede hoogte van je knie gedurende een aantal stappen, dan beloon je hem tijdens het lopen met een heel klein stukje lekkers ter grootte van een vingernagel. Houd een zeer klein stukje kaas tussen je vingers en geeft dat opnieuw na een twintigtal goede stappen. Voer dat op.

Loopt hij vooruit, dan nooit terugtrekken, dat bevordert alleen het vooruitlopen. Trek de hond met een rukte zijwaarts zodat hij in onbalans komt, dat vindt hij vervelend. Direct daarna weer de spanning van de (korte) lijn halen en eventueel na een paar meter belonen bij niet trekken. Blijf fier rechtop lopen en voor je uit kijken. Praat niet tegen de hond.

Binnen een aantal dagen is het begrepen, zeker bij een Golden, die van huis uit zeer volgzaam is.

Gebruik nooit een gentle leader zonder instructie van een trainer, ze kunnen daarvan een nekhernia oplopen als hij niet goed wordt toegepast. Bovendien is het niet nodig bij een normale hond en een baas die op bovenstaande wijze de hond traint.
Ivana
10 jaar geleden
Ivana
10 jaar geleden
Vraag maar aan een goede hondentrainer, die zal dat beamen. Ik heb ervaring genoeg met het opvoeden van honden om hiervoor te mogen waarschuwen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Precies wat Ivana zegt, daarbij is een golden retriever een intelligente hond en binnen 5 minuten zo mak als een lammetje. Daar hoeft echt geen onzin als een gentle leader voor aan te pas te komen.
Eigenlijk zou een (puppy)cursus verplicht moeten worden voor iedere hondenbezitter om dit soort kleinigheidjes te leren.
Ikzelf werk al 20 jaar met rottweilers en dat is nou precies zo'n hond die met jou gaat wandelen als je hem niet baas bent, en zelfs een rottweiler welke bekent staat als stronteigenwijs en dominant heeft in no-time in de gaten wat de bedoeling is. En daar is nog nooit een gentle leader voor aan te pas hoeven komen hoor.
Ivana
10 jaar geleden
Bedankt Licketysplit voor je ondersteuning.
Ik weet niet of het bij andere honden ook werkt, maar wat bij onze hond heel erg goed werkte:
Een vrij lange riem gebruiken, met aan beide uiteindes zo'n haak die je ergens in kan clippen. Die clip je dan beide aan de halsband vast, op dezelfde plek, waardoor de riem als het ware een lange lus vormt. Die lus laat je ook om haar nek heen gaan, en gebruik je verder als riem. Als je hond te hard loopt, kan je de riem wat laten zakken, waardoor het in plaats van voor de hals voor poten loopt (vrij ver naar boven, net iets onder de oksels, zodat ze niet erover kunnen struikelen). En als de hond weer rustig langzaam loopt, kan je het weer terug hoog houden. Onze hond kon ongelofelijk braaf zijn, maar met het wandelen trok ze altijd als een gek. En als je die riem wat omlaag liet zakken, ging ze automatisch rustig lopen, omdat ze wist dat ie dan weer hoger zou gaan, en ze het blijkbaar zo irritant vond als de riem voor haar poten hing. Op deze manier konden zelfs kinderen haar met gemak uitlaten.
En het doet geen enkele pijn, het is er puur op gebaseerd dat ze het niet leuk vindt. En het is een heel erg goedkope oplossing, vergeleken met speciale trainingen ed. Wie weet helpt het voor jullie ook.