mijn kippen hebben zowel veerluis als bloedluis wat nu?

Mijn kippen hebben last van zowel bloedluis als veerluis. Ik heb het hok schoongemaakt en daarna met de stoomreiniger vervolgens het hok ingesmeerd met slaolie. Ook heb ik de kippen onder de vleugels en blij de komt gespoten met 404 veerluis.

De slaolie is nu nog steeds niet gedroogd, wat moet ik daaraan doen? Want ik wil mijn kippen niet buiten laten slapen (tamme kippen in de konijnen ren)
verder nog tips hiertegen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.7K

Antwoorden (4)

Er bestaat voor kippenhokken speciale witkalk tegen luis. Je moet daarmee om de zoveel tijd het hele hok witten nadat je het grondig hebt schoongemaakt.
Ivana
10 jaar geleden
Tegen bloedluis helpt bijna niets; het komt altijd terug. Ik heb alles wel zo'n beetje geprobeerd.
Zorg er in ieder geval voor dat je zoveel mogelijk alle kieren in het hok dichtsmeert (met plamuur of ander vulmiddel) en smeer de poten van de legstokken (als ze tenminste op de grond staan) dik in met uierzalf.
Het schijnt dat diatomeenaarde helpt. Het is te koop als Diatom bij bijv. de Baroen. Het is niet goedkoop, maar je hoeft er de bodem van het hok maar dun mee te bestuiven. Ook legstokken en legnesten ermee insmeren.
Uit eigen ervaring kan ik je nog niet zeggen of het inderdaad helpt. Ik heb het nu een week of 4 in mijn hok en ik heb geen bloedluizen meer gezien. Dus wie weet!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De vedermijt:

Dit is zoals de bloedluis ook een parasiet. Is ongeveer 0.4 mm groot en is lichtbruin van kleur. In tegenstelling tot de bloedluis heeft deze het niet voorzien op het bloed, maar op de vederschacht van onze vogels. Deze vedermijt verschuilt zich tegen de schacht van de veer, en vreet zo langzaam de baarden en haakjes weg. Bij een grote explosie zal hij zelfs de wortel van de veer kunnen aanvreten, zodat de veer geen enkele kans krijgt om aan te groeien. Ook zal de luis constant aanwezig zijn op onze vogels. Dit heeft voor de luis op zich zijn voordelen en nadelen. Er is continu een aanbod van voedsel, het nadeel is dat de vogel zelf wel wat kan bestrijden door zelf te vangen, te baden, zandbak, enz. Maar de snelle uitbreiding van de luizen zal een ramp veroorzaken aan de bevedering van onze vogels en zullen de vogels wederom het onderspit moeten delven.

Hoe ontsmetten en bestrijden?
Ik kan er niet genoeg op terug komen liefhebbers, maar voor de kweek moeten we beiden doen. Menig liefhebber zegt het, "Ik heb mijn hokken ontsmet, zelfs direct na de kweek nogmaals en nogmaals voor de kweek. En nog heb ik luizen en mijten!" Ja, natuurlijk, want deze liefhebber is wat vergeten. Namelijk het bestrijden voor langere termijn van dit ongedierte. Ik weet dat als je je kweekhokken goed wil ontsmetten en bestrijden dit toch wel wat kosten met zich meebrengt. Maar vergelijk dit eens met diverse nesten dode jongen in de kweek en het zal daar zeker niet bij blijven, ook het ziektepatroon zal toenemen, inclusief alle narigheden die er bijhoren. Poppen die nest verlaten, bloedarmoede, dode jongen enz. Dit weegt bij lange niet af tegen de kosten die je moet maken om je hokken en de kweekruimte te ontsmetten en te bestrijden.

Het ontsmetten
Uiteraard zullen alle kweekhokjes en ruimten goed worden zuiver gewassen na het kweekjaar. We gaan nu een 3 a 4 weken voor de kweek de kweekhokjes nog eens goed nawassen met goed warm water. Als het water is afgekoeld nieuw water pakken. In dit water doet men een ontsmettingsmiddel, bijvoorbeeld Javel of een ander bekend middel, Jofium. Een ieder heeft wel zijn middel, enkele voorbeelden zijn:

- JAVEL : Verkrijgbaar in alle levensmiddelzaken.
- DETTOL : Verkrijgbaar bij de apotheek.
- HALLAMID : Verkrijgbaar bij de apotheek.
- SODA : Ongeveer 20 gram per liter water.
- CHLORAMIDE: Verkrijgbaar bij de apotheker.

Toegevoegd na 34 minuten:
Over de bestrijding van bloedluis lees mijn reactie!!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bestrijding van bloedluis?
De bestrijding op zich is niet zo moeilijk. Als je ervan uit gaat dat je overdag de behandeling toepast, hoef je aan de kippen niets te doen. Die hebben nog wel jeuk, maar de bloedluizen zijn niet in hun verenpak aanwezig. Die komen 's nachts weer terug.
Haal alles uit het hok
Ontsmet het hele hok met een ontsmettingsmiddel. Verkrijgbaar bij dierenspeciaalzaak of dierenarts.
Geef extra veel aandacht aan de naden en spleten, want daar houden de luizen zich overdag schuil.
Reinig de stokken waarop de kippen 's nachts zitten met dunne chloor.
Doe weer schoon zaagsel of stro in het hok.
Controleer regelmatig of er bloedluizen op of onder de stokken zitten en herhaal dan de procedure.
ik hing altijd een mottenballencassette van roxasect in het kippenhok, werkte ideaal. helaas is de mottenballencassette met werkende stof niet meer verkrijgbaar in nederland, ik heb ze deze zomer dus tijdens een vakantie in spanje gekocht. werkt ook voor veerluis en bloedmijt bij reptielen.