Hoe vaak en hoe moet je het water van een aquarium met 7 cichliden verschonen? En hoe vaak moet je ze voeden?

Ik heb een aquarium van 130 liter.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

Ik raad aan: het water nooit in zijn geheel verversen. 1 x per week drie emmers van 10 liter eruit halen en daarna kraanwater van 25 graden er *heel voorzichtig* ingieten. (langzaam dus).
Voeren: 1 x per dag. De hoeveelheid moet zo groot zijn, dat de vissen het binnen 3 minuten hebben opgegeten.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"Heel voorzichtig" kun je nog voorzichtiger maken door er een schaal of grote pot (zoals een pot van Hak groenten bijvoorbeeld, WEL HEEL GOED schoonmaken natuurlijk, en geen spoor van een wasmiddel erop achter gelaten) op de bodem van het aquarium te zetten en daarin heel langzaam het verse water in gieten. Op die manier verstoor je het zand of grint op de aquarium bodem niet. En iedere dag voeren daar ben ik het niet mee eens. Eens in twee dagen is meer dan genoeg.
escape
10 jaar geleden
Elke aquariaan heeft zo zijn eigen voergewoonten. Sommigen slaan een dag per week over, anderen doen het om de dag, weer anderen voederen meer keren per dag. Mijn voorkeur is elke dag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een ander alternatief, volgens mij makkelijker, is het water 'ergens' tegen gieten. Zo stroomt het ook zacht het aquarium in. Dagelijks voeren is niets mis mee. Met meerdere keren per dag voeren heb ik meer problemen. Meestal worden dat probleemaquaria omdat er teveel gevoerd wordt, hoewel er dus wat voor te zeggen is om meerdere kleine porties te geven. Maar een kleine portie geven is moeilijk voor de meeste aquariumhouders ;)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat bedoel je precies met "het water 'ergens' tegen gieten"?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tegen raam, filter, steunbalk, ...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik voer 5 keer per week, dus af en toe een vastendagje. water eens in de 3 weken ongeveer een kwart verversen door kraanwater van 25 graden, dat doe ik in een emmer die ik hoger zet dan het aquarium, en dan met een tuinslangetje van 40 cm laat ik het rustig tegen de voorruit aan lopen. af en toe expres een beetje in het midden, de sumatranen zijn gek op de luchtbelletjes die dan ontstaan en gaan er in spelen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nadeel in aquaria met binnenfilters die uit moeten tijdens een verversing is dat het verversen dan veel te lang duurt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Aha Daki, dank je wel, ik wist niet precies wat ik me moest voorstellen :D
In een doorsnee aquarium adviseer ik meestal 30% elke 2 weken te vervangen. In een aquarium met cichliden maak je daar best elke week van.

Bij jou aquarium, er van uitgaande dat 130 de bruto inhoud is zal dat waarschijnlijk dus zo'n 35 liter zijn.

Voeren doe je 1 keer per dag met een vastendag 1 keer in de week.