Kan ik mijn volwassen kat kattenmelk (aangelengd met water) voeren?

Mijn kat heeft snel last van nierstenen, dat komt blijkbaar vaker voor bij zijn ras (Blauwe Rus). Hij krijgt al speciaal voer en moet eigenlijk zo veel mogelijk water drinken. Maar hij drinkt maar niet uit z'n waterbakje, alleen uit de kraan (en die zetten we niet zo vaak aan omdat we geen water willen verspillen).

Maar melk drinkt hij wél, ook als het is aangelengd met water. Ik had gehoord dat gewone melk slecht is voor katten, dus is een klein beetje kattenmelk (van bv whiskas) een optie?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
12.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geef een volwassen kat nooit melk. Een kat kan dit na een tijdje niet meer verteren en zal hierdoor ziek worden. De kat drinkt gewoon water, net zoals ander huisdieren, en heeft geen behoefte aan melk. Wanneer u dit aanbiedt aan het dier zal de kat de melk wel graag lusten en zeker opdrinken. Toch dient u dit beter niet te doen.Wanneer u toch “melk” wil voorzien, gebruik dan aangepaste kittenmelk, yoghurt, karnemelk of sojamelk. Een kat kan namelijk geen gewone koemelk verdragen. Aan jonge katjes kan wel wat melk worden verstrekt. Doe dit echter niet in grote porties en stop hiermee wanneer de dieren ongeveer een jaar oud zijn.
Miauw.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn kat krijg elke dag kattenmelk en nu is gewoon water niet goed genoeg meer,dat raakt hij niet meer aan.
Ik meng het som's ook wel met water en dat gaat ook wel goed.
Geen gewone melk geven dat is idd slecht voor ze.

Het beste antwoord

Kattenmelk is prima voor katten, maar liever niet dagelijks. Beter is het om je kat water te leren drinken. Zo'n waterfontein is inderdaad een goede optie, maar er zijn meer manieren waarop je het waterdrinken aantrekkelijker kunt maken. Als je een grote bak neerzet met een speeltje erin, gaat hij daar naar vissen en er vast ook uit drinken. Ook vijvers - als je een tuin hebt - zijn erg populair bij katten om uit te drinken.

Maar op zich kun je je kat prima kattenmelk geven. Niet die kittenmelk, maar gewoon kattenmelk voor volwassen katten. Dat is heel laag aan lactose en geeft dus niet de klassieke problemen die koemelk vaak geeft. Op zich is dat een prima manier om je kat meer aan het drinken te krijgen. Ik heb zelf ook een kat die meer moet drinken om medische redenen, en ik geef hem regelmatig een scheutje kattenmelk in het water. Als je de hoeveelheid wat afwisselt of langzaam probeert af te bouwen, heb je kans dat je kat op den duur prima drinkt als je maar een heel klein scheutje kattenmelk in het water doet.

Je kunt ook je kat wat vaker natvoer geven, als hij uit zichzelf niet genoeg drinkt. Dat is in zichzelf al veel vochtrijker dan droge brokjes, maar je kunt er eventueel ook nog extra water over doen, wat bij brokken niet lukt.

'T kunnen behoorlijke tutten zijn hoor, die beesten. Ze hebben zo hun voorkeuren, maar de truc is om ze gewoon toch wat slimmer af te zijn. Bij mij werkt de kattenmelk erg goed: een klein beetje door het water, en het bakje gaat leeg. Intussen drinkt hij ook nog gewoon water, dus helemaal verwend is hij ook weer niet. Denk er wel aan dat melk - ook kattenmelk - natuurlijk meer calorieën bevat dan water, dus bij een dikkere kat moet je er mee opletten. En een kat met gevoelige darmen kan soms diarree krijgen van kattenmelk, ook al zie je dat bij kattenmelk veel minder dan bij koemelk vanwege het lactosegehalte. Het blijft gewoon een kwestie van opletten. Sommige katten raken ook aan de diarree van nat voer als ze dat anders niet krijgen, waarschijnlijk omdat ze het vochtgehalte niet gewend zijn. Maar als je gewoon af en toe wat kattenmelk door het water doet, zal het waarschijnlijk wel meevallen. Houd gewoon je kat goed in de gaten, zoals je dat altijd moet doen bij een verandering in het voer.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik zou in dit geval geen melk geven. Misschien gaat hij beter water drinken indien je een waterfontein heb speciaal voor een kat. Dit moedigt de kat aan te drinken en het water blijft ook langer vers...

bijvoorbeeld deze: http://www.petsplace.nl/kat/voer-drinkbakken/catit-drinkfontein-sl~M-602103

Toegevoegd na 57 seconden:
als toevoeging: reden dat je niet teveel van de kattenmelk moet geven is dat het laxerend kan gaan werken, waardoor de kat aan de dunne raakt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En misschien i.p.v. de dagelijkse brokken vaker nat voer geven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De kattenfontein kan ik ook aanraden. Heb hem ook gehad en was zeer geliefd. Bij mijn katten dan.