Kan een schildpadje weglopen uit een hoge vijver?

Wij hebben een kleine hoge vijver de vijverrand is zo'n 50cm van de grond. Nu zijn we aan het kijken om een roodwangschilpadje in de vijver te zetten. Zal deze ook vanuit deze vijver aan de wandel gaan?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (2)

Ja.

Trachemys scripta elegans (roodwangen) (als het een roodwang is, deze mogen namelijk niet meer geïmporteerd worden) zijn ware ontsnappingskunstenaars.

Daarbij loop je de kans dat er een vogel of kat voorbij komt die trek hebben in een schildpadje, een schildpad mag niet eerder naar buiten in een vijver voor dat lengte van tenminste 10cm (scl) hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor de minnen, zijn de echte schildpad kenners.
Roodwangen zijn goede klimmers. Dus als hij er uit kan dan zal hij inderdaad op de wandel gaan.

Sterker nog, dat moet! Enerzijds gaat een roodwangschildpad op het droge zitten om te zonnen en zo als koudbloedig dier de nodige energie op te vangen die het nodig heeft. Anderzijds moet een roodwangschildpad af en toe eens volledig kunnen opdrogen om hygiënische redenen.

Dus als je de roodwangschildpad in een buitenvijver wil houden moet je op het volgende letten:

1. De schildpad moet makkelijk, zonder al te veel moeite, uit de vijver kunnen klimmen.
2. Rondom de vijver moet je een omheining maken die je ook ingraaft tot minstens 20cm in de grond (roodwangen zijn ook goede gravers!)
3. De omheining moet een halve meter hoog zijn en moet 10 cm naar binnen buigen.
4. Is de roodwangschildpad kleiner dan 10cm moet er ook een gaas gespannen worden over de vijver ter bescherming tegen vogels en andere vijanden.
5. Zorg voor voldoende plekken om te zonnen (het is zinloos een stukje land te voorzien waar per dag maar een uurtje de zon schijnt!).
6. Neem de schildpad 's winters binnen!

Is een landgedeelte rondom de vijver lastig te voorzien? Maak dan gebruik van de ruimte in de vijver en leg er iets in dat boven water kan blijven uitsteken zoals een kleine boomstam.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zeer slecht antwoord, voor een schildpadje is het hier in Nederland veel te koud om buiten in de vijver gezet te kunnen orden, ze zijn nog in de groei en in Nederland is het (uitgezonderd deze hittegolf) te koud voor een schildpadje. Het nu buitenzetten van de schildpad betekend dat de schildpad groeiproblemen krijgt met mogelijk een schildvergroeiing. Je vergeet het belangrijkste: Een Trachemys scripta elegans moet in winterslaap, ook een juveniel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ondanks de koudere temperaturen buiten dan binnen is een huisvesting buiten veel beter dan binnen dankzij het zonlicht dat de schildpad nodig heeft. Van alle schildpadden die in onze landen gehouden worden zullen diegene die binnen gehouden worden daarom het meeste problemen hebben zoals vitaminetekorten en vergroeiingen en niet omgekeerd! Telkens wisselen tussen buiten en binnen zou nadelig kunnen zijn maar bij continu buiten huisvesten van de schildpad kan deze aan de temperatuur wennen. Uiteraard is het de bedoeling dat de schildpad tijdens de winter binnen wordt gehaald. Als je er echt geen blijf mee weet kan het in winterslaap gehouden worden maar dit is geenszins noodzakelijk. In feite brengt een winterslaap zoveel risico's met zich mee dat je het beter achterwege kan laten (zeker voor jongere schildpadden!) en je de dieren deze verloren tijd kan besparen. Je kan de dieren in de winter namelijk ook in een aquaterrarium huisvesten.