Hoe ziek is een kat na een klysma?

Ik wil mijn katje een klysma laten geven bij de dierenarts. Moet ik ergens rekening mee houden? Dat ik na de behandeling bij de kat blijf om haar in de gaten te houden?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb je dit al besproken met je da want hoe kon je er op om een klysma te geven?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben 'het' op aanraden van de dierenarts al een tijdje aan het aankijken. Een evt klysma was idee van da.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oké,maar is er geen oorzaak gevonden waarom je kat moelijk poept?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarschijnlijk gewoon ouderdom hoor.

Het beste antwoord

Mijn vorige kat heeft helaas vaak een klysma gehad. Het is een vervelende gebeurtenis, maar het hielp altijd wel goed. Zorg dat je kranten in de draagkoffer van je kat hebt liggen. Als je je kat na de klysma hier in zet, moet hij mogelijk gelijk al poepen. Dit kun je dan direct al verwijderen voordat je de reis naar huis begint. Soms moet een kat ook spugen. Mijn kat deed dat helaas altijd. Ze voelde zich echt beroerd. Eenmaal thuis moest ik vaak haar pootjes en staart schoon maken. Daarna ging het meestal wel goed. Het kan zijn dat je kat thuis opeens erge diarree krijgt. Daarom is het handig om van tevoren banken e.d. met een kleed af te dekken. Verder moet je goed opletten of je kat voldoende ontlasting kwijt raakt. (Mijn dierenarts gaf altijd aan hoeveel.) Mogelijk moet je kat anders nog een tweede klysma hebben. Wacht daar niet te lang mee. Obstipatie kan heel pijnlijk zijn voor een kat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoi, bedankt hiervoor. Nu weet ik tenminste dat ik beter bij haar kan blijven na de behandeling.
Ze poept nu eens in de twee dagen en dan wel steeds drie keutels: van klein, naar middel, naar erg groot. Hoop nog steeds dat deze 'blokkade' na vanavond ineens weg is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is lastig om te bepalen wanneer je tot actie over moet gaan. Heb je al wel medicijnen tegen de obstipatie? Mijn kat reageerde o.a. goed op laxatract. Dat is een vloeistof die je door het eten kan doen. De ontlasting wordt dan wat soepeler. Soms werkte het niet meer. Dan had mijn kat een opgezette en pijnlijke buik. Dit merkte ik alleen als ik haar daar probeerde te aaien. Haar gedrag bleef verder normaal. Ze at wel wat minder. Katten kunnen pijn goed verbergen.

Andere antwoorden (1)

Beste Jtrain,

Ik kan nergens vinden dat een kat na het toedienen van het klysma ziek is of daar tekenen van vertoont. Wel kan ik me voorstellen dat de plotselinge nieuwe situatie in haar buik wennen zal zijn en ze zich dus vreemd zal gedragen.

Op de website in de bron staat nauwkeurig uitgelegd hoe het klysma werkt en de obstipatie (ik denk dat ze daarmee kampt?) is veroorzaakt. Daaruit kun je afleiden dat je kat zich heel anders zal voelen na het klysma!

Het is altijd verstandig om je kat in de gaten te houden na een behandeling. Vraag voor of tijdens de behandeling aan de arts of hij/zij je andere voeding kan aanraden voor je kat, zoals vezelrijk of juist vloeibaarder voedsel.

Ik wens je veel succes en je kat natuurlijk sterkte. Je lijkt me een verstandige en bezorgde baas, dus het zal zeker goedkomen!
Groet,
Amfi