Kan ik een kat 's ochtends naar buiten laten als ik naar mijn werk ga en hem pas weer naar binnen laten als ik thuis kom?

Ik ga in een appartement wonen zonder tuin of balkon. Het lijkt me zielig voor de kat als hij nooit naar buiten mag, maar het lijkt me ook zielig als hij verplicht de hele dag buiten moet zijn tot ik weer thuis ben (vooral 's winters).

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
15.6K
Ritsuka
10 jaar geleden
Zo doet mijn buurmanhet altijd, maar die kat wil vaak na een uur alweer binnen, en haat dan lopen zeuren bij iedereen
ronron1212
10 jaar geleden
Katje moet dan maar zien waar hij eten en drinken haalt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarom wil je dan een kat, als beide mogelijkheden zo zielig zijn?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een kattenluikje misschien?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb je de kat al en zo ja hoe oud is hij?

Het beste antwoord

Er zijn 2 problemen
* niet naar buiten kunnen/altijd buiten zijn/eten+drinken
* alleen zijn / verveling

Als je in een flat gaat wonen zonder tuin/balkon, is het een binnenkat die jij hebt, niet een buitenkat, dus je moet goed nadenken wat je gaat doen. Het is namelijk niet helemaal onmogelijk om van een buitenkat een binnenkat te maken, maar het is ook niet erg diervriendelijk een dier dat "buiten" kent voortaan alleen maar "binnen" te houden.

Een kat die je steeds buiten zou laten, heeft geen eten of drinken. Dat kan niet. Er moet altijd water zijn, vers water, en een kat eet niet 2 keer per dag, maar 15 à 20 keer kleine porties, een kat heeft een heel klein maagje, kan in een keer dus ook niet veel eten.

Als je besluit er dan maar een binnenkat van te maken, dan krijg je een probleem, omdat katlief zich te pletter zal vervelen in een flat in z'n eentje, oplossing : zoek een maatje, een vriendje voor hem, risico dat anders ook je meubels/behang en andere spullen vernield worden uit verveling...
Kijk in het asiel en zoek een ongeveer even oude kat. Laat je adviseren, maar blijf bij dezelfde leeftijd, dat is echt het beste.

Advies
Buitenkat kan binnenkat worden, maar liever niet, is niet diervriendelijk.
Buitenkat moet 24/7 beschikken over vers water en voedsel.
Binnenkat heeft vriendje [even oud] nodig, moet spelen, verveelt zich anders en dat leidt tot het slopen van spullen.

Succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor de informatie. Ik heb nog geen kat dus het gaat er niet om een kat die een bepaalde situatie gewend is nu in een andere situatie te zetten, ik vraag me gewoon af of ik een kat kan nemen in zo'n appartement. Dus het nemen van 2 binnenkatten en veel speelmateriaal lijkt me dan de beste optie.

Andere antwoorden (5)

Er zijn genoeg katten die nooit buitenkomen . Het ligt er maar net aan wat jou kat gewend is
En daarbij , je kunt het altijd proberen om er een binnenkat van te maken
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zou het nooit doen. Een kat zonder vluchthaven is zo vreselijk kwetsbaar. Behalve door auto's te worden overreden, kan hij fietsers laten vallen door plotseling over te 'vliegen'. Hij kan door katers worden aangevallen en moeten vechten. Daardoor angstig worden en verwond raken.
Het lijkt mij absoluut geen goed idee om hem de hele dag buiten te laten zonder toezicht of kans om te ontsnappen aan de gevaren van de omgeving.
Ivana
10 jaar geleden
Naar mijn mening hangt dat vooral heel erg van de kat af. Ik heb er twee: één die zich echt hééél zielig voelt als hij toevallig besloot dat hij naar binnen wilde terwijl ik een uurtje weg ben, en één die zich met name bij mooi weer soms maar twee keer per etmaal binnen laat zien: om te eten. Hij slaat zelfs de redelijk vaste eetmomenten die we hier in huis hebben over dan en blijft gewoon buiten zolang hij dat wil. Dat laatste is in de winter trouwens wel anders, dan is hij ook wat meer binnen.

Als ik weg ga (maar ik kan niet meer dan halve dagen werken dus dat is nooit heel lang) dan zorg ik er bij voorkeur voor dat die eerste binnen is en de tweede buiten. Dat is de plek waar elk van hen het langst tevreden blijft, zeg maar. Verschil is wel dat mijn buitenkat vaak ook wel naar binnen kan als hij wil, én dat ik een tuin heb, waar hij dan ook zeer dankbaar gebruik van maakt (hij heeft er als het ware een 'nest' gecreëerd waar hij ook 's nachts veel slaapt omdat hij er wat beschut ligt).

Ik zou als ik jou was kijken of het mogelijk is om een kattenluik of een andere in- en uitgang voor je kat te creëren. In mijn vorige huis had ik schuiframen die ik goed een klein stukje open kon doen en vervolgens blokkeren zodat ze niet verder open konden. Als ik dan een halve dag of langer weg was, zette ik het keukenraam op een kier zodat ze er nét door konden. De keuken lag niet aan de straatkant dus dat was relatief veilig, bovendien valt er bij mij toch niks te halen ;-). Misschien kun jij zoiets creëren? Je zou - afhankelijk van de verdieping waar je komt te wonen - zelfs een constructie met een trapje naar beneden kunnen maken bij een raam. Kan niet overal natuurlijk, maar je ziet het wel eens. Of maak een kattenbalkon. Ik bedoel dan niet een balkon vermaken tot kattenbalkon, maar zelf iets (laten) maken aan de buitenkant van één van de ramen dat verder netjes dicht zit en bereikbaar is door het raam, zodat hij veilig een luchtje kan scheppen. Kan dat allemaal niet en lukt het óók niet om hem het binnen-zijn te leren, (door vooral veel klim-mogelijkheden te maken in huis, genoeg speelgelegenheid óf eventueel een maatje voor 'm te vinden) dan zou ik er in elk geval voor zorgen dat hij bij de voordeur een veilig plekje heeft waar hij wat hoger en beschut kan zitten als jij weg bent. Of een lieve buurvrouw vinden die vaker thuis is, en die een sleutel geven om de kat binnen te laten als het bijv. slecht weer is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Daar heb ik bij buren grote ruzies door zien ontstaan: een sleutel aan de buren geven en vervolgens : Wat was je van plan! Niet fijn, hoewel het concept prima is. Constructie met een trap of iets dergelijks, kijk uit, informeer bij de woningstichting of vereniging van eigenaren of het toegestaan is iets dergelijks aan de gevel te timmeren/maken. Een veilig plekje buiten, waar hij hoog en droog kan zitten : prima idee!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, je moet inderdaad uitkijken aan wie je je sleutel geeft en juist als je net verhuisd bent, kan het lastig zijn om te weten wie te vertrouwen is en wie niet. Maar ik heb wel een buurvrouw gehad die toen ik langere tijd in het ziekenhuis lag heel goed en heel fijn voor mijn katten heeft gezorgd, zelfs zo dat de katten haar bij haar eigen voordeur zaten op te wachten en 'op kwamen halen' als het etenstijd was. Bij verhuizen ben ik bijna recht tegenover mensen komen te wonen die ik al langer kende, waarvan in elk geval hij al gepensioneerd is. Ik bedoel maar: je kúnt geluk hebben in zo'n situatie en iemand vinden die graag zoiets doet. Mijn bovenburen hebben ook twee katten en zijn vaak weg terwijl ik vrij veel thuis ben. Nu komen hun katten niet buiten, maar als ze mij zoiets zouden vragen, zou ik het graag doen. Ik kan zelf geen trappen lopen, dus da's héél vertrouwd ;-) En een aantal ideeën hangen inderdaad nogal af van hoe VS komt te wonen. Soms kun je allerlei leuke dingen improviseren en soms is zelfs een kattenluik al niet toegestaan. Maar er zijn diverse mogelijkheden om het probleem op te lossen of in elk geval minder groot te maken, gelukkig.
Een kat s morgens naar buiten en s avonds weer naar binnen is niet diervriendelijk,hoewel veel mensen het doen. Maar dan maak je er een zwerver van en dat kan nooit de bedoeling zijn. Neem er een katje bij en laat ze dan als je thuis bent voor het open raam met een hor of kattengaas als het warm is,dan hebben ze toch frisse lucht . Een kat vindt binnen net zo leuk als buiten,maar dan heeft hij wel speelgoed nodig,zoals een krabpaal en je moet hem genoeg aandacht geven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, sowieso als je gaat verhuizen. En jij dan weg bent en hij is buiten dan gaat hij opzoek naar zijn vorige huis. Je kat kan opzoek gaan naar een andere kat een mannetje gaat een vrouwtje zoeken. En vrouwtjes op kittens te krijgen. Dus de conclusie is je kat gaat weglopen. En meestal daarna weten ze de weg niet meer terug en verdwalen.